Brev:
Hvorfor slår han sig selv ?
6. januar 2008
Alder:
19 mdr.
Hvorfor slår han sig selv ?
Goddag
Vi har en søn på 19 mdr. som har et til tider ret heftigt temperament. Det der bekymrer os er, at han når han bliver irettesat eller får et nej, slår sig selv i hovedet og ansigtet med begge hænder. Og det er altså ret hårdt, så det giver ham mærker.
Ligeledes slår han de øvrige medlemmer i familien, hvis de vil give ham et knus eller have anden fysisk kontakt med ham.
Han sover også ret uroligt om natten, vågner 5-12 gange og skal pusles lidt om. Det er blevet en smule bedre, efter han har fået dræn i ørene pga. væske.
Han får ofte når han vågner, et hidsighedsanfald, hvor han ligeledes slår sig selv og står op i sengen og banker hovedet ind i væggen! Han er utrøstelig hvis det mor der går ind til ham og det kan tage op til 30 min. før han falder til ro igen. Hvis far går der ind, går det over med det samme, som regel.
Om dagen har mor meget svært ved, at give ham mad, skifte ham osv. når han ved at far er i huset.
Spørgsmålene er: Hvorfor denne destruktive adfærd mod sig selv, med slåen og hovedet ind i væggen ?
Hvad skal vi gøre om natten, når han vågner og er utrøstelig ?
Skal far holde sig væk, så han lærer at der altså er andre han kan blive trøstet af.
Men han er en dejlig "bandit", men et enormt aktivitetsniveau, spiser helt selv, "taler" flere stavelser, far kører bil, mormor ringer, Mads spiser mad ... kører vildt stærkt på sin scooter og trisser rundt på sin trehjulede cykel.
På forhånd tak