Brev:
Vil pludselig ikke sove...
6. januar 2008
Alder:
14 mdr.
Vil pludselig ikke sove...
Hej
Jeg har en dreng på knap 15 mdr. Han har altid sovet godt - dvs. på sit eget værelse og sovet igennem siden han var 3 mdr. Det har vi naturligvis været glade for og følt at vi sikkert har gjort det helt rigtige for at han kunne føle sig tryg i sin seng og på sit værelse uden os.
Han startede i vuggestue som 10 mdr. Og han har faktisk ikke sovet igennem en nat siden. Vi har givet den megen sygdom skylden bla. alm. virusser, lungebetændelser, mellemørebetændelse, masser af penicillin og panodil. Dræn i ørene, astmatisk bronkitis - ja listen er lang. Med al den sygdom har han jo haft mange længere afbræk i vuggestuerutinen og det har vi også tænkt skyldes den dårlige søvn - altså alle de nye indtryk han ikke har fået styr på endnu.
Nå men nu er den da så bare hel gal. Han hyler og skriger bare vi nærmer os hans seng og det har han da aldrig gjort før, tværtimod har han altid rakt armene ud mod sin seng, når han skulle puttes.
Det er lige meget om det er eftermiddagslur, putning om aftenen eller når han vågner om natten. Samme mønster!
Vi tar ham konsekvent ikke op, han skal lære at blive tryg mener vi. Vi render frem og tilbage til ham i 1 time ca. Det er måske ingenting vil nogle mene, men vi er som nævnt slet ikke vant til ballade ved sengetider.
Ja så græder han jo og rejser i sengen osv, til sidst gir han op og falder i søvn.
Men hva søren er der med ham, gør vi noget forkert?
Vi er obs på hans udvikling og han lige er begyndt at gå rigtig sikkert og måske derigennem oplever noget seperationsangst sammen med hans nyvundne selvstændighed og frihed.
Ellers er han en dejlig og nem dreng som er meget kærlig og glad. Han spiser nogenlunde normalt - vi har bøvlet en del med måltider også, men det går den rigtige vej nu.
Han blir puttet ca. 19.00 - 19.30 og så starter balladen. Så vågner han nærmest på minuttet kl 23.30 og så mere ballade.
Han vågner ved 7 tiden af sig selv og blir selvfølgelig vækket tidligere når vi skal på job.
Han sover middagslur ved 12 tiden.
Han har ikke sover formiddagslur længe.
Han bøvler ikke når de putter ham i vuggestuen.
Hvordan hjælper vi vores dreng til at finde de gode soverytmer frem igen.
Mange hilsner
Anja