Svar: Nok væske og råd om den daglige kost
6. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære JaneK
Det lyder umiddelbart som om din dreng får, hvad han har behov for. Du tilbyder ham flaske 5 gange i døgnet og han drikker sammenlangt ca 750-800ml mme dagligt (vælling tæller med). Derudover tilbyder du ham vand af kop, som han naturligvis lige skal lære at drikke af og så får han også skemad. Det lyder ikke som om at han mangler noget.
Det energiforbrug han lægger for dagen, hans smil og hans gode evne til at sove, lyder altsammen som om at her er en lille dreng der bare trives rigtig godt. Du skal naturligvis være opmærksom på at han tisser som han skal og at maven fungerer - men det gør du jo allerede:o)
Det er fint at du gerne vil variere hans indtag lidt og det må du også gerne, når han har fået skemad så længe som han har og tilsyneladende tager så fint imod det. Prøv i første omgang med lidt forskellige typer grød, så han ud over risgrød også får majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og så må du også meget gerne forsøge med lidt grøntsagsmos. Da han ikke er ældre end han er, så vil det være rigtig godt at du starter forsigtigt ud og begynder med de lidt mildere grøntsager - kartoffel, gulerod, blomkål, squash.
Med hensyn til at være vågen om aftenen, så er det faktisk meget normalt at børn i din drengs alder er det. Jeg kan godt høre at det er mange timer han er vågen i løbet af eftermiddagen og aftenen og jeg giver dig ret i at ½ lur sidst på eftermiddagen ofte vil være rigtig godt, men tilgengæld vil han jo så være vågen om aftenen og så sove om natten. Hvis du putter ham før han egentlig er parat til det, så risikerer du jo at han begynder at græde og være utilfreds og ked af at skulle sove og samtidig risikerer du at han så ikke sover om natten. Personligt synes jeg derfor det må være bedre at han først sover kl. 22 og at du så får en sammenhængende nattesøvn...?
I takt med at børnene bliver ældre, ofte omkring 6 måneders alderen, så vil søvnvanerne ofte ændre sig lidt, de er mere vågne om dagen og sover således også lidt tidligere til natten. På den måde tænker jeg også at tiden vil arbejde lidt for jer:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske