Brev:
Vil gerne kunne putte tidligere
6. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Vil gerne kunne putte tidligere
Hej Helen,
Vores datter, Camilla, er nu tre måneder og vi kunne godt tænke os, at kunne putte hende lidt tidligere om aftenen i sin egen seng samt flytte hende fra vores seng, så hun sover lidt mere i sin egen seng (pt. liften) i løbet af natten, da jeg tror, at både hun og os bliver forstyrret af at sove så tæt.
Som situationen er i øjeblikket kommer Camilla ikke i seng før end vi går i seng (22.00-22.30), fordi vi simpelthen ikke kan få hende til at falde i søvn.
Typisk er hun vågnet fra sin eftermiddagslur omkring kl. 16-17 og er så vågen resten af aftenen. I starten er hun temmelig velfornøjet, men omkring kl. 20 bliver hun mere og mere pylret og hidsig og virker træt. Vi forsøger som regel at få hende til at falde til ro, hvilket ofte lykkes – men sove vil hun ikke. Ofte bliver hun ammet videre i løbet af aftenen (for at vi får lidt ro). Omkring kl. 22 bliver hun igen rigtig pylret og hidsig. Her får vi hende til at falde til ro ved at jeg tager hende med i seng, hvor hun bliver ammet til hun falder i søvn.
Er der noget vi kan gøre for at få hende til at sove noget tidligere, når hun nu virker træt og senere overtræt? Vi har talt om at indføre nogle putte-ritualer, men ved ikke helt om det er vejen frem (og hvad så, når hun formentlig ligger og græder i sengen?).
Som nævnt ovenfor ammer jeg Camilla i sengen om aftenen til hun falder i søvn. Hun skal helst have sovet i mindst 30 minutter før jeg kan flytte hende over i hendes seng (pt. liften, som står lige ved siden af sengen). Det betyder, at jeg selv nogle gange falder i søvn for så at vågne et par timer senere, hvor jeg ofte med held (men ikke lige i øjeblikket) kan flytte hende over i liften.
Hvis jeg ikke får hende flyttet over i liften, virker det som om, hun vågner oftere end ellers og mere vil hyggespise end hun egentlig er sulten, men hun er som sagt svær i øjeblikket at få flyttet over i sin egen seng. På en god nat vågner hun omkring kl. 3-4 og igen kl. 5-6, mens hun på en dårlig nat er vågen næsten hver anden time. Hvor det i starten var praktisk og godt for os alle, at vi sov i samme seng, så er det nu ved at blive en belastning for mig, da jeg ikke får særlig meget sammenhængende søvn.
Vi står op kl. 7-8 om morgenen, og igennem dagen er hun typisk vågen 1½-2 timer ad gangen, hvorefter hun sover i ca. 3 timer – dvs. to vågne perioder og to lure inden hun vågner kl. 16-17.
De to gange om dagen, hvor hun skal lægges til at sove bliver hun også ammet lige inden, og ofte falder hun stort set i søvn ved brystet, men er kan hurtigt og let lægges i liften for at sove enten udenfor eller inde. Er det her kimen til natteproblemerne ligger? Og bør jeg i højere grad vænne hende til selv at falde i søvn i løbet af dagen?
Jeg ser frem til dit svar.
Venlig hilsen
Anne