Svar: Amning - hygge eller sult ?
18. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Hej
Din datter har i en alder af 8½ mdr. ikke ernæringsmæssigt behov for at blive ammet om dagen. At hun gerne vil ammes kl 4 om morgenen skyldes sandsynligvis to ting: Et, at det er en dejlig vane og to, at hun er sulten og tørstig.
Jeg synes du skal forsøge at give hende lidt hyppigere og mindre måltider i løbet af dagen og så tilbyde hende vand, når hun vågner om natten.
Et forslag til mad i 8-9 mdr.´s alderen kan se sådan her ud:
Morgen: Evt grød eller bryst
Formiddag: Grød med frugtmos eller frugt ved siden af
Frokost: Rugbrødshapser med pålæg
Eftermiddag: Bolle med smør og ost og frugtstykker
Aften: Stykker af kød/fisk og grøntsager og evt. lidt frugt som dessert
Sen aften: Bryst
Du kan fortsat godt amme hende to til tre gange om dagen, hvis I begge har det godt med det.
Det er helt normalt at din datter er sulten efter at ahve sovet om natten. Mange børn spiser mere om morgenen og i løbet af dagen end til aftenmåltidet. Netop derfor er det også en god idé at give dem lidt grøntsager sammen med frokosten eller som føraftensmad, så man er sikker på, at det der ikke glider ned om aftenen har de fået i løbet af dagen.
Håber ovenstående vil hjælpe jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske