Svar: Hjælp til en go rytme og aftenputning
6. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Siljes forældre
Tak for jeres brev:o) Det lyder som om at Silje er rigtig god til at regulere sin søvn og sit søvnbehov. Når hun sover senere om dagen, så sover hun også senere til natten og sover så længere om morgenen... når hun har været til babysvømning eller andet, hvor hendes lure er blevet adskilt, ja så kompenserer hun ved at tage en længere middagslur. Det er alt sammen rigtig godt og meget meget fint i forhold til hendes alder - noget I faktisk skal sætte stor pris på:o)
Jeg kan naturligvis så også godt forstå at I stiller spørgsmålet, - når hun kan regulere sig selv frem, sove længere om morgenen osv. kan hun så ikke rykke tilbage. Det er et godt spørgsmål og et logisk spørgsmål.
Spørger man diverse søvnforskere så vil de sige nej, børn skal have lov til at regulere deres søvn selv og det har de en helt naturlig evne til. Man skal ikke vække børn der sover, de skal have lov til at sove, få den dybe søvn med osv... og skal man så gå imod dette?
Jeg synes det handler meget om hvordan I har det. Hvis I er ved at blive vanvittige af den måde hun sover på eller ikke sover på, ikke har aftentiden sammen, ikke får sovet godt nok om natten og at hendes søvnvaner således påvirker hele familiens trivsel - så er man jo nødt til at forsøge at ændre på det. Det er jo meningen at hele familien skal have det godt.
Da hun sover forholdsvis længe om morgenen og jeg kan fornemme at I godt kunne tænke jer at hun startede dagen lidt tidligere, så tænker jeg om I har prøvet at rumstere lidt om hende om morgenen. Nogle gange sover barnet jo let og kan derfor ved meget få kærtegn og lav stemme vækkes let og dagen kan begynde. Så vil hun i stedet kunne få en formiddagslur og vil således bedre kunne komme ind i en rytme hvor hun har to gode lure i løbet af dagen i stedet for en lidt længere...
På sigt vil dette også være godt i forhold til at hun skal have sin skemad, - morgenmad, frokost, aftensmad osv. som jo gerne skulle passe nogenlunde med familiens spisetid. Når det er sagt, så er det dog også sådan at hun jo også skal være parat til det og netop skemaden og mere af dette vil derfor på sigt kunne hjælpe jer lidt videre frem og vil automatisk være med til at give hende en ny og for jer alle mere hensigtsmæssig rytme.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre. Står måske op omkring 7.30
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14 og sover her et par timer, måske 2½
Eftermiddag 16-16.30: ammes
Sen eftermiddag: powernapper måske ½ times tid.
Aften 18: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20.
Sen aften 24: Ammes/flaske inden sengetid
Nat: Ammes evt. det afhænger helt af det enkelte barn.
Sådan vil en plan kunne se ud også for de næste 1-2 måneder og som sagt så tænker jeg at netop i takt med at Silja bliver ældre, bruger sig selv mere motorisk, får flere stimuli som også påvirker hende mentalt, spiser mere mad, sover anderledes om dagen osv. så vil det på sigt være med til at ændre hendes søvnvaner og det at skulle lægge sig til at sove.
Hvis I vil forsøge at ændre lidt på hendes rytme allerede nu, så gør det stille og roligt, se hvad der sker. Lad være med at forcere noget, men prøv ud fra den måde hun så reagerer på at se hvordan I kan få en rytme passet ind.
I skal være opmærksomme på at børn netop i Siljes alder ofte er meget vågne om aftenen, de spiser hyppigt, de nyder at pludre og følge med og lægger sig således senere til at sove. Tilgengæld får man så ofte ekstra sammenhængende nattesøvn og det er jo også vigtigt. Hellere et vågent barn om aftenen og som så sover om natten..:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske