Svar: Dumme ske
6. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Først en vigtig melding herfra:o) Du er ikke den eneste i verden med en baby som ikke vil spise med ske! Det virker naturligvis ekstra hårdt for dig, fordi du jo har en søn at sammeligne med, men man skal passe på med sammenligninger... hvilket du jo også ved.
Jeg synes lige nu at du skal prøve at fokusere på det positive. Det er kun 2 uger siden du skrev til mig sidst - her ville din datter næsten slet ikke spise og det eneste du kunne få i hende var risgrød. Nu fortæller du at hun putter agurkestænger og lignende i munden, hun vil gerne smage på forskelligt og du har også fundet ud af, hvilken konsistens der er god for hende. Jeg synes I er nået rigtig langt på meget kort tid. Din datter er jo stadig kun 6 måneder gammel og der er børn om ikke begynder med skemad før hendes alder - de er altså ikke længere fremme end hun:o)
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, men jeg synes ikke det er nogen god idé at du slet ikke giver hende skemad og vælger helt at droppe det og i stedet gå tilbage til fuld flaske. Din datter har brug for at få noget anden mad end mælk, det er vigtigt for hende og for hendes udvikling. Men derfor skal du naturligvis ikke presse hende og det er vigtigt at det sker i hendes tempo.
For at det skal være praktisk muligt for dig at give begge børn mad i løbet af dagen, så synes jeg du skal prøve at lave en lidt større portion og så give dem fra samme tallerken. Jeg tænker at hvis lillepigen også kan spejle sig i sin bror, så vil det måske gå lidt bedre. Sæt dem i den høje stol (hvis de er stærke nok til det) og så dig foran med en ske i den ene hånd og en skål med mad i den anden og så en skefuld til hende, en til ham, en til hende osv.
Det er helt okay at hun selv vil holde en ske i hånden, giv hende endelig det, giv hende også gerne en brødskorpe, et stykke agurk eller lignende. Det gør ikke noget - det er lidt ligesom den agurkeske du har forsøgt dig med. Du er god til at tænke alternativt og det er helt fint, selvom det kan virke anstrengende. Der er stor forskel på at give hende mad imens hun gnasker på noget andet og således snyde det lidt ind - her sidder hun jo trods alt og spiser og skal lære at spise. Modsat at proppe skeen ind mellem hendes sammenknebne læber - det må du endelig ikke gøre, på den måde må hun ikke presses.
Jeg synes også du skal give mad i stykker og grovere moset mad en chance. F.eks. give hende kartofler og sovs moset med en gaffel ris, godt kogt pasta eller forsøg med lidt brødhapsere som du selv foreslår. Det må hun godt få, det skal dog være i mængder der stiger gradvist på grund af gluten - men forsøg det endelig. Hvis hun allerede nu vil have mad som skal tygges så er det helt okay. Det er især i hvede at glutenindholdet er højt, så giv ikke for meget af dette.
De fleste børn er omkring 8 måneder før de mestrer at tygge og spise mad i stykker, jeg har dog set børn helt ned i 7 måneders alderen spise med en gaffel. Jeg har tilgengæld også set børn på 9 måneder som ikke kunne finde ud af det...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske