Svar: Sove om aftenen - 7 mdr.
6. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Cecilies mor
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille pige og måden I har grebet sovevanerne an tidligere, så tænker jeg at hun er en pige, som har brug for meget tryghed, nærhed og fysisk kontakt for at kunne sove. I har været lydhøre og givet hende hvad hun har haft behov for og det er rigtig godt.
Jeg kan dog godt forstå at I nu forsøger at fjerne den ene amning i håb om at hun begynder at kunne sove helt uden og således vende sig til en mere sammenhængende søvn og måden I gør det på lyder også okay. I skal bare indstille jer på at ting tager tid at ændre. Hun har gennem 7 måneder lært at måden at falde i søvn på er amning, vågne lidt op, blive ammet igen og så sove og denne rutine kan I ikke bare forvente ændres fra den ene dag til den anden.
I skal naturligvis også sikre jer at hun ikke søger brystet fordi hun er sulten og derfor vil jeg lige give jer en plan for hvordan en dag kan se ud, som sikrer hende det indtag af mad, som hun har behov for i 7 måneders alderen:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes evt. amning inden formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med fisk eller kød, sidde med lidt ristede rugbrødsbjælker i hånden og lignende. Kan også en gang imellem få øllebrød til frokost, for at vende sig til rugbrødssmagen. Vand af kop.
Tilbydes evt. amning inden middagslur
Eftermiddag 15.30-16:Flerkornsgrød med frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt ved siden af. Vand af kop
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad hun har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop. Maden skal tage udgangspunkt i jeres mad og hun kan få det meste.. boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller blendede flødekartofler med indmaden af en frikadelle i... Alt kan spises, sørg for at servere det i en konsistens som hun kan kapere.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Dette afhænger helt af hvordan hun i øvrigt har fået mælk hos dig i løbet af dagen
Derudover skal I tænke på at jeres datter er inde i en stor udvikling som naturligt spiller ind på hendes søvn både om dagen og om natten.
Hun er i begyndelsen af separationsfasen, det betyder at hun på en gang er ved at adskille sig fra jer, men samtidig også har enormt meget behov for at være nær jer. Hun er nu mere og mere bevidst om hvad der sker omkring hende i løbet af dagen, at I går fra hende osv. Hun har stort behov for at kunne se jer for at vide at I er der, hun forstår simpelthen ikke at I er lige inde på den anden side af væggen. Det er netop derfor bliver hun ked af det, når I putter hende og går.
Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme. Derfor er det ikke usædvanligt at hun i denne periode sover mere uroligt og kan finde på at vågne op grædende. Børn i denne alder har ofte en stor fysisk uro, og har fysisk svært ved at finde roen når de skal sove. Det skyldes at hun også bruger sig selv mere fysisk i løbet af dagen, får fat i sine fødder, triller og drejer, kryber hen over gulvet, begynder måske så småt at gøre tegn til at ville kravle og bevæge sig mere bevidst efter ting.
Det bedste du kan gøre er at give hende så meget fysisk kontakt i løbet af dagen som muligt. Prøv at lege "gemmeleg" og "titte-bøh" med hende om dagen og på den måde give hende en læring og erfaring om at I stadig er der selvom hun ikke kan se jer. Prøv og med lidt babymassage og se om det kan hjælpe hende til større fysisk ro.
I skal naturligvis skelne hendes gråd fra hinanden. Det betyder at det ikke er al gråd, man skal reagere på med det samme. Der er forskel på om barnet græder fordi det er bange og utrygt, om barnet græder fordi det har ondt eller er sygt, fordi det søger underholdning eller fordi det er overtræt og har brug for roen til at samle sig selv. Det er meget vigtigt at man skelner mellem disse ting og derfor hele tiden vurdere, hvad er der tale om her og hvordan I så skal handle i forhold til dette.
Det er helt basalt for udviklingen af hendes tillid til jer forældre at I lytter og hjælper, når hun har behov for det. I skal vurdere og når hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være helt okay at lade hende ligge, holde hænderne på hende og berolige hende så hun falder i søvn. Men andre gange græder hun fordi hun er utryg og føler sig forladt og her nytter det ikke noget at man går fra hende. Her er det vigtigt at man netop tager hende op, giver hende fysisk kontakt og så er det sådan man skal gøre.
Metoden med at gå til og fra, kalder jeg for se-til-metoden. Det går ud på at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres datter klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Hvis hun således er ulykkelig og virker angst, så må I sidde hos hende og fortsat tage hende op, vugge hende, forsøge at putte hende igen. Men hvis hun småklynker fordi hun er overtræt og utilfreds med at I synes hun skal sove nu, så er det helt fint at I går. Hun må gerne brokke sig, det er ikke det samme som hvis hun græder ulykkeligt.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske