Svar: Nu gik det ellers lige så godt - fortsat
7. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Sebastians mor
Børn er jo forskellige og derfor er det også forskelligt, hvornår de helt kan undvære den sene eftermiddagslur og holde sig vågne til aften. Det kan godt være at det er for tidligt for Sebastian og at du derfor skal forsøge at putte ham, så han powernapper ½ times tid sidst på dagen, men igen må du jo så også forvente at han så måske går tilsvarende senere i seng.. Det er altid en svær overgang der hvor børn går ned i antal lure og man må prøve sig lidt frem. Det er svært at gå fra 3 til kun 2 lure, ligesom det bliver svært at gå fra 2 til kun en lur.
Derfor vil han nogle dage være træt og vil naturligvis skulle puttes allerede kl. 19, andre dage vil han godt kunne holde sig vågen til kl. 20. Forøvrigt skal mine tidspunkter altid tages som ca-tider, man skal jo ikke være rigid og slet ikke putte barnet i kasser - det vigtigste er jo at se hvad barnet har behov for og så forsøge at pejle ind på dette. Min plan for dagen er således for at give jer lidt mere overblik, men betyder ikke at I skal følge den helt slavisk.
Med hensyn til at holde Sebastian sovende omkring kl. 23-24, så kunne du måske forsøge at give ham en flaske før han vågner op. Se om du kan få ham til at spise i søvne og derved udgå at han vågner... bare en tanke. Ellers tænker jeg at du måske netop ved at indføre en powernap sidst på dagen og at han så er mere vågen om aftenen, måske kan få ændret opvågningen omkring midnat.
Med hensyn til uroen sidst på natten så tænker jeg at det måske handler om at han faktisk er ved at være klar til at komme lidt ud af liften, har brug for lidt mere plads. Hvordan er han motorisk i løbet af dagen? Er han begyndt at trille lidt, bruge sig selv, triller om på siden, på maven, får fat i sine tæer når han ligger på ryggen osv. Hvis han er det, så kan det sagtens tænkes at han netop vågner op i løbet af natten fordi han ikke har plads nok - han skal simpelthen have lov til at trille om på siden eller maven, hvis han har brug for det og så have lov til at sove videre der. Lidt mere plads vil således måske hjælpe ham til at finde en rarere stilling at ligge i og således hjælpe ham videre i søvnen.
Jeg tænker derfor at I skal forsøge om I nu kan lære ham at være mindre svøbt og få ham væk fra liften, så han får større motorisk frihed.
Det kan naturligvis også have noget at gøre med hans forkølelser og I kan evt. elevere hovedenden på hans seng lidt, så han kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Det letter hans vejrtrækning. I kan også dryppe hans næse med lidt saltvand, evt. suge med en næsesuger, så der skabes passage, hvorefter han atter kan sove.
Normalt passer det med 3 måltider skemad omkring 6 måneders alderen og så evt. 4 måltider skemad omkring 7 måneders alderen. Igen er der dog også her forskel fra barn til barn og det har noget at sige, hvor sent eller hvor tidligt man er begyndt med skemad og hvad barnet siger til det.
Fortsat held og lykke, - håber I er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske