Svar: Mangel på søvn - ligger og pludrer om natten
7. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Nogle børn har perioder, hvor de vågner om natten, ligger og snakker, pludrer og hygger sig med det og der er desværre ikke så meget at gøre ved det.
Der er jo, som du skriver, ikke tale om at hun sover for meget om dagen eller tale om sult, eller utryghed. Det handler mere om at hun er igang med at udvikle sig verbalt og ligger og lytter til sine egne små lyde, pludren osv. Det er sandsynligvis lettere for hende netop at bruge sprogets små nuancer om natten, hvor der naturligt er mere ro.
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende og at du oplever at din nattesøvn bliver forstyrret. Det er udmærket at du har lagt hende på eget værelse, så hun forstyrrer dig mindst muligt og det skal hun naturligvis fortsætte med. Nogle forældre vælger også at bruge ørepropper... Du skal dog også være sikker på at du hører hende, hvis hun bliver ked af det og hendes pludren skifter til gråd.
Men lige nu er du nødt til at indstille dig på at det er sådan det er, sige til dig selv at hun jo er glad og tilfreds og så forsøge at glæde dig lidt over dette. Hvis du er meget træt, så må du prøve at tage en lur, når hun sover middagslur, så du får den søvn du har behov for.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske