Brev:
Mad og søvn og skinger stemme
7. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Mad og søvn og skinger stemme
Hej Helen
Ja nu skriver jeg allerede igen for den sidste uges tid har Jacob ændret sig helt vildt igen. Fra at være den tålmodige stille og rolige dreng er han nu helt vild. Det er sikkert helt normalt, men hans far og jeg synes alligevel vi lige ville høre dig ad.
Vi kom tilbage til Cypern efter en hektisk juleferie i Danmark og Jacob faldt helt ned igen og er faktisk atter begyndt at sove fra kl 18. Jeg har forsøgt at lægge ham både 19 og 19.30 og klokken 20 men det er altså klokken 18 han er lettest at lægge. Han falder i søvn ved brystet og jeg lægger ham fra mig i hans vugge i søveværelset. Han vågner lige en gang 10 til 20 minutter efter og græder, men det kan jeg stoppe ved bare at give ham en sut og tale til ham.
Han sover så til 22 eller 22.30 hvor han så igen får mad og det er så den længste periode han sover. De sidste par nætter har han sovet meget dårligt og er vågnet kl 2 og 4 og 5.30. Han spiser hver gang. I nat vågnede han kl 2 og var lys vågen. Tilsidst var jeg nødt til at tage ham over i vores seng hvor han endelig sov videre, men dog meget uroligt.
Jeg overvejer derfor kraftigt at forsøge med noget skemad, selvom vores børnelæge hernede anbefaler at vente til han er 5 måneder.
Han har en energi som et DAMP barn. Arme og ben kører på ham i det vildeste tempo og så er han begyndt på noget helt nyt. Nemlig at tale så højt og skingert at det næsten er irriterende. Han får tonelejet så højt op at det er højere end en 1 soprans. Faktisk så højt at det nærmest er skrig og at han indimellem kommer til at hoste fordi det må slide godt på stemmebåndende.
Det er så det han også praktiserer at ligge og hygge sig med om natten når han mener at han ikke skal sove mere, og eftersom han sover i vores soveværelse er det temmelig svært at ignorere det.
Han må derfor uden tvivl være dødtræt om dagen hvor han nægter at sove. Kulden i DK gjorde at han kl 9 godt kunne sove 2 og nogle dage op til 3 timer, men selvom han stadig er træt kl 9 og jeg lægger ham ud i barnevognen og går med ham så sover han kun 30 min. Der er dog en undtagelse her og den består i, at han kan ligge og sove hos mig. Jeg forbarmer mig ofte og sidder derfor med ham så han kan få noget søvn og så kan han godt tage 2 eller 3 timer om dagen. Jeg kan dog stadig ikke lægge ham fra mig uden han vågner og nægter at sove videre.
Han er glad men bliver hurtig utilfreds og klynker og skælder ud. Han græder dog ikke.
Det var min hensigt at forsøge at lave nogle rutiner til ham i løbet af dagen, men jeg kan gå i timer med barnevognen og han sover kun i 3o minutter lige meget hvad.
Jeg tænker at hans sovehjerte nok bare ikke er så stort, men han bliver bare meget hurtigt klynkende og højt råbende når han har ligget og leget lidt, og jeg kan jo se på ham at han er træt. han gnider øjne og de falder næsten i, men stædig som han er kæmper han jo imod alt det han kan.
Han er en stædig lille en hvofor han nogle dage jo kører på lige til kl 18 hvor han så også går ud som et lys. Han er utrolig let at få et smil og et grin ud af og netop det gør jo at hans træthedssignaler ofte bliver overset af andre mennesker, såsom familiemedlemmer, men jeg kan jo se hvor træt han i virkeligheden er.
Når jeg så tager ham og siger, at han er træt, og dernæst ikke kan få ham til at sove føler jeg indimellem at jeg bare er pyldret. Det tror jeg såmænd også de tænker.
Skal jeg bare fortsætte med at lade ham selv styre showet om dagen og lade ham ligge hos mig hvis det er det han helst vil eller hvad synes du?
Og hvad me de høje skringre lyde. Det er vel normalt eller hvad?
Og skemaden...tror du det er ved at være tid?
Det var lidt rodet men håber du forstår det hele alligevel.
Mange hilsner fra Trine