Svar: Ernæring - 9 mdr.
7. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Neel og Michael
Først en meget vigtigt ting. Jeres datter må ikke få ymer. Sålænge hun er under 12 måneder så bør I ikke give hende ymer, ylette og kvark - proteinindholdet er simpelthen for højt. I skal ikke være bekymrede over den mængde ymer hun allerede har fået, men det vil være meget hensigtsmæssigt at I ikke giver hende mere af dette. I stedet kan hun få tykmælk eller A38 med 3,5% fedt - det vil sige lavet på sødmælk. I kan også give hende neutral Sødmælksyoghurt.
Samtidig tænker jeg at jeres datter får rigtig meget mælkeprodukt. I giver hende mellem 500-600ml modermælkserstatning om natten + 2 portioner ymer - det er alt for meget mælk og det er meget vigtigt at I får skruet dette gevaldigt ned, så hun får plads i maven til mere rigtig mad og mere sufficient kost. Mælk er vigtigt for hende knogler osv. men ikke i de mængder og med den alder hun har nu. I skal regne med at hun skal have ca 500ml dagligt - det vil sige 2 flasker med ca 200ml mme i hver - ialt 400ml mme dækker hendes jernbehov og derudover så en enkelt portion tykmælk.
Det er fint at give hende en flaske at sove på, når hun puttes om natten og I kan så overveje om flaske nr 2 skal lægges sen aften inden I selv går i seng eller tidlig morgen kl. ca 6. Som jeres dag umiddelbart ser ud, så tænker jeg at det godt kunne være en mulighed for jer at give hende to flasker om aftenen og at hun så ikke får mælk om natten, men i stedet kommer op om morgenen og starter dagen med en portion havregrød. Det er vigtigt at hun starter dagen med en god morgenmad og det er vigtigt at I stopper med flaske om natten, så hun er sulten og har lyst til at spise, når hun vågner.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Her evt. flaske, hvis I ikke giver flaske sen aften. Vælger I at give flasken sen aften, så skal hun ikke have flaske her, men kan få en tår vand, hvis hun vågner og er sulten. Hvis hun bare sover så er det fint, så kan hun få havregrød når hun står op.
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, ost i stænger. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12-12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af fortsat grøntsagsmos med kød eller fisk, begynde med lidt rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs osv. Og hun må gerne få lidt frugt til dessert, da hun lyder til at være glad for dette. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, bær, evt. lidt grød en gang imellem, men ellers så igen også ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan og anden frugt. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og mere af jeres mad. Hun må få det hele, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, frikadeller og flødekartofler, laks og spinat. Alt hendes mad skal tage udgangspunkt i jeres mad og hvis I får noget en dag, som hun ikke kan spise, så er det bedre at I giver hende et glas med en middagsret, som passer til hendes alder, end at I giver hende et mælkeprodukt.
Evt. lidt frugt til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Sover til næste morgen tidlig.
Jeg tænker at hvis I følger ovenstående plan så vil I også være sikre på at hun har fået hvad hun behøver i løbet af dagen og aftenen og at hun således ikke længere behøver drikke mælk midt nat. Derfor må I også prøve at stå igennem, hvis hun våger og kræver flasken. I må tale om hvem er jer, der er bedst til at klare de første nætter. Jeg tænker at netop de første nætter kan være lidt hårde, fordi hun jo ligesom skal undvære mælken lidt for at blive sulten nok om morgenen, men i takt med at hun netop så spiser mere sufficient om dagen, ja så behøver hun heller ikke søge mælken om natten.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske