Brev:
Hvordan er det nu med den opdragelse...
7. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Hvordan er det nu med den opdragelse...
Hej Helen..
Ved at være et stykke tid siden jeg har skrevet sidst, og nu er der lige et par spørgsmål omk udvikling og opdragelse :o)
Det går supergodt med Niklas, han er nu lige knapt 16 mdr, super nysgerrig, stort set altid smilende og trives rigtig godt i vuggestuen. Han er lige i mellemfasen med at gå, han kan godt og gør det i små portioner men er ikke helt sikker på det endnu. Rent sprogligt er der kun "Hej" som rigtigt ord indtil nu, men han snakker som et vandfald i babysprog..han kan have nogle ret sjove meget dybsindige samtaler med os hvor han kigger os dybt i øjnene, og fortæller i et væk.
Han har de sidste par måneder stort set spist selv, får vendt skeen rigtigt og rammer næsten altid hvor den skal ind ;o) Når han er sulten spiser han rigtig pænt... men når bunden så er lagt så går der lidt experiment i det..
Maden skal ned i koppen, ud på bordet eller på gulvet hvorefter han peger på det og fortæller en masse, og vil have os til at samle det op, vandet hældes slatvis ud af koppen osv
Vi praktiserer "Nej! og fjern ham eller tingen metoden" til de ting han ikke må, men for det meste ser det ud til at han mere synes det er sjovt, selvom vi prøver at have den alvorlige tone på... men somregel er det kun når han er træt at han går specifikt efter de ting han ikke må og man kan se at han søger en reaktion..
En del andre ting har han fået lov at udforske sammen med os, og så er de ikke spændende mere...hvilket ser ud til at være en god løsning for os på de ting hvor det kan lade sig gøre.
En anden ting er, at han er begyndt at kaste med alt eller slå det imod noget andet.. alt hvad der kan larme, og gøre det mest muligt... hvilket begrænser lidt hvad han får lov at lege med lige i tiden..
Det var lige lidt baggrund, og så til spørgsmålene.. :o)
Hvad kan vi egentlig forvente os af ham, både mht hvad han gør når han når spiser og generelt med ting han ikke må bl.a mht at kaste med alt...vi vil jo ikke skælde ham ud hvis det er normalt for det stadie han er på nu.. ?
Jeg læste på et tidspunkt en artikel i et forældreblad, at de skulle på den anden side af 2 år før de reelt forstår betydningen af et "nej"...indtil da er deres nysgerrighed og trang til at udforske for stor.. plus at det som mange opfatter som det udfordrene glimt i øjet på barnet, at de bare skal hen og pille ved en bestemt ting.. mere skal tolkes som, at den her ting bare er så spændende, at de gerne vil at deres mor eller far kommer og udforsker sammen med dem.. er det noget man kan gå ud fra ?
Mht sproglig udvikling, så ved jeg godt at det kan være meget forskelligt.. men er der nogen rettesnor overhovedet ?
Tror vist det var det for nu...
Pft :o)
Rikke