Brev:
Pyjamasparty, Vol. 2
7. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Pyjamasparty, Vol. 2
Kære Helen
Jeg har benyttet din brevkasse nogle gange, hvor vi har været meget tvivlrådige, og hver gang har vi fået meget brugbare og konkrete svar. Så din hjælp er prisværdig :)
For nogle måneder siden skrev jeg til dig angående aftenputning af vores datter, som jeg gav overskriften "Pyjamas Party". Og nu er vi så kommet til vol.2, for vi er i vildrede igen :)
Vores datter er 6½ måned, og er så småt igang med at lære det med skemaden. Jeg ammer hende fortsat en del, hvilket er helt ok. Hun sover fint om dagen (første gang 2 timer efter hun er stået op, og så anden gang i løbet af eftermiddagen. Hun kommer dog aldrig op senere end kl. 17.30). I øjeblikket sover hun så omkring 4 timer ialt om dagen. (Er vi i byen, bliver disse tider selvfølgelig forskubbet).
Om aftenen kommer hun i nattøjet ved 19.30-20.tiden, eller når hun viser tegn på træthed (øjen + næsegnidning og gaberi:) ). Hun bliver ammet indtil hun falder i søvn inde på værelset med dæmpet lys. Jeg lægger hende, men så vågner hun efter 15 min. og har jo så fået sig en god powernap. Og så er det slut med at sove, synes hun. Så starter festen!
Hun hygger sig i starten, kigger lidt rundt osv. Efterhånden ekskalerer det for hende og hun sparker med benene, roder rundt osv, og så gaber og gnider hun sig i øjnene stadigvæk. Hun græder aldrig i den forbindelse. Vi går i pendulfart mellem hende og andre gøremål, og fortæller hende blidt og bestemt at hun skal sove, samtidig med at vi lægger dynen om hende og giver hende sutten. Hun synes det er vildt sjovt!!! Men så er det heller ikke sjovere.
Faktisk oplever jeg det som, at hun har MEGET svært ved at være i sin krop, hvis man kan sige det, om aftenen. Hun er umulig at få til at være stille. Det eneste der hjælper er at lægge hende i et jerngreb så fast, at vi faktisk føler hun er udsat for et overgreb. Vi holder begge hendes hænder tæt til hendes kropsstamme, og ligger et lår over hendes ben. Og hun falder til ro efter 5-10 min. Derefter har hun en fin nat med god søvn, og amning 1-2 gange.
Det sker ofte, at hun sover det meste af natten mellem os. Hun har let ved at vågne, når vi flytter hende tilbage til sin egen seng i løbet af natten, hvorfor vi så flytter hende tilbage til os.
Så spørgsmålet handler om, om det er ok at udsætte hende for dette jerngreb, eller om der er noget vi grundlæggende skal lave om på i løbet af aftenen, for at hun kan falde til ro selv, eller ved at vi ser til hende indimellem. Vi er meget tilhængere af, at hun skal lære at falde i søvn alene - men i tryghed.
Enkelte gange har min mand taget hende op, fordi hun har været ked af det, men så er hun blevet mere forvirret (tidligere har hun godt kunne lide at ligge på hans bryst), og falder ikke til ro af det.
Vi har også tænkt at det kan være en periode, hun skal igennem, men den har bare været meget lang nu.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Dorthe