Svar: Pyjamasparty, Vol. 2
7. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere råd:o)
Nu er det jo sådan at jeg sidder på afstand og derfor ikke kan se hvad der rent præcist foregår hos jer. Jeg er derfor nødt til at gå ud fra hvad det er du skriver og jeg bliver i den forbindelse nødt til at sige at det lyder lidt voldsomt, når du bruger ord som "jerngreb" og "overgreb".
Du fortæller mig at I holder hendes fast, på den måde at I holder hendes hænder ind til kroppen og samtidig lægger et lår over hendes ben. Du fortæller at I selv oplever at hun er på denne måde er udsat for et overgreb og jeg tænker også at det lyder sådan - pigen er jo kun 6 måneder...
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter har brug for hjælp til at finde roen og at hun bedst hjælpes til dette, hvis I fysisk hjælper hende til at holde sammen på sig selv. Derfor kan det være fint nok at I holder en hånd på hende eller holder hende i hænderne, så hun ikke kan ligge og flagre, på samme måde som det kan hjælpe at svøbe hende. Men for mig at se er der stor forskel på dette og så på at holde hende fast og lægge benet over hende...
Jeg synes derfor I skal se om ikke I kan finde en anden måde at berolige hende på, hvad med f.eks. at putte hende på maven, så kan hun ikke sparke og flagre med sine arme på samme måde og I kan stryge hende beroligende hen over ryggen, så hun på den måde fortsat kan mærke at I er der, står hos hende osv.
I kan naturligvis så overveje om I er nødt til at få hende om at sove på ryggen igen, når I selv går i seng, men hvis hun om dagen er i stand til at vende sig selv og triller fint omkring, så kan hun også gøre det om natten og så burde risikoen for vuggedød ikke længere være til stede og derfor behøver hun så heller ikke altid sove på ryggen mere.
Nogle børn har behov for større fysisk kontakt når de skal sove og har stort behov for hjælp til at samle sig selv og det kan sagtens være at jeres datter hører til disse børn.. det er helt okay, så er hun bare sådan:o)
I skal naturligvis være opmærksom på om I putter hende for tidligt i forhold til, hvor sent hun står op af sin middagslur. Hvis hun nogle gange sover til 17.30, så kan det godt være at hun slet ikke er putteklar allerede 19.30-20, men at I i stedet skulle prøve at putte hende senere, måske først kl 21...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske