Brev:
Vågne timer om natten med skrig og skrål
7. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Vågne timer om natten med skrig og skrål
Hej
Min datter er 4 mdr (12. jan). Hun vejer 6,5 kg og er 65 cm lang. (Fødsel 4 kg og 52 cm). Hun havde luftsmerter fra ca. 4 uger til 2,5 mdr. men er ok nu.
Hun tager ca. 3-4 Power-naps i løbet af dagen og aftenen ca 20-40 min pr gang. I tillæg sover hun ca. 1,5 til 2 timer i vognen hvis jeg går tur med hende. Hvis jeg stopper vognen vågner hun. Hun er ikke blevet vugget i søvn mere end et par gange i hendes liv. Men hun er meget vågen og nysgerrig generelt om dagen.
Vi starter "godnat-processen" ca. kl. 20-21. Faren eller jeg giver hende 100ml pumpet modermælk for at gøre hende godt mæt (gives i stuen). Herefter går jeg op i soveværelset og ligger og ammer hende til hun bliver helt rolig. Jeg lægger hende over i vuggen når hun har spist færdig og det tager ca. 20-30 min med "knirkelyde" og kraftige spark i dynen inden hun falder i søvn.
Ca. kl. 24.00 vågner hun enten af sig selv ellers vækker jeg hende og ammer liggende. Næste gang hun vågner er ca. 01.30 - 02.00. Hun får mad igen til hun er rolig, men når jeg lægger hende i vuggen igen skriger og vrider hun sig, samt kaster hovedet fra side til side - med lukkede øjne!. Har prøvet med og uden sut, givet mere mad, taget hende op i vores seng, skiftet ble og vugget. Men hun er meget svær at berolige.
Hvis jeg ligger med en hånd ved hendes ansigt nede i vuggen hjælper det lidt. Men jeg kan jo ikke ligge sådan længe.... Når hun endelig bliver rolig vågner hun igen ca. efter 1 til 1,5 timer. Sådan er mønsteret frem til vi står op mellem 7 og 9.
Hun har haft længere soveintervaller men efter tre mdr. vaccine den 19 dec, juleferie, og forkølelsesvirus er rutinerne gledet ud i sandet. Hendes appetit har også været variende i denne periode. Hun spiser igen normalt.
- Hvad kan jeg gøre for at få længere soveintervaller igen?
- Har du nogle generelle tips ifht scenariet beskrevet ovenfor?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Louise