Svar: Vågne timer om natten med skrig og skrål
7. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev, der er flere ting som jeg tænker gør sig gældende hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig:
For det første er der din datters alder. Børn i 3-4 måneders alderen begynder at være meget opmærksomme på verden. De hører og ser meget, følger rigtig meget med, fornemmer mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude og alle de indtryk de får, har de svært ved at kapere. Samtidig har de stadig rigtig svært ved at fornemme, hvorvidt de er trætte eller skal være vågne, ligesom de også kan have lidt svært ved at finde ud af om de skal spise eller følge med i verden... de har pludselig svært ved at koncentrere sig helt på samme måde som tidligere, når de spiser ved brystet. Bliver meget let forstyrret.
Det betyder at det er ekstra vigtigt at du i denne alder er opmærksom på at din datter spiser rigtig godt hos dig om dagen, at du får hende til at tage godt fra, når hun ligger hos dig og at du forsøger at tilbyde hende brystet hyppigere, så hun ikke behøver det så meget om natten.
Det er meget vigtigt at fylde ekstra op dagen igennem og ikke kun om aftenen, da alt for meget mælk aften og nat gør at tarmene skal arbejde på højtryk for at nedbryde føden og dermed virker det modsat - barnet sover faktisk ikke bedre, men sover mere uroligt.
Du fortæller at I om aftenen giver hende 100ml udmalket modermælk og at du derefter ammer og det er rigtig fint, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng. Men det vil være rigtig godt at du også forsøger at lægge hende mere til i dagtimerne. Du kan også overveje at gøre modsat, så hun starter med at blive ammet og så tilbydes flasken, hvilket far kan give. Sammen med flasken kan hun så puttes i sin seng og skal således ikke flyttes efterfølgende. Der kan være noget meget fornuftigt i at lade barnet falde i søvn, der hvor man gerne vil have det lærer at sove. Hvis barnet vågner og opdager at det ligger et andet sted, så kan det naturligt blive forskrækket og dermed også ulykkeligt.
Derudover så begynder børn i denne alder også at bruge sig selv mere fysisk, bruger deres armen og ben mere bevidst og derfor kan det være en rigtig god idé fortsat at svøbe dem, få dynen eller et tæppe godt rundt om dem, når de skal sove. Mange familier har stor glæde af at bruge voksipose, duni-duo og hvad de ellers hedder, også om aftenen og i tremmesengen, da barnet puttet ned i den, følger trygheden og således falder bedre til ro.
Du fortæller at hun falder til ro med din hånd ved hendes ansigt og i stedet for dette, så synes jeg at du skal forsøge med en sutteklud. Giv hende en sut med en stofble eller køb en rigtig sutteklud og læg den ved hendes ansigt. Du kan evt. sove med den på brystet en nat, så den dufter lidt af dig. Det at have noget ved ansigtet er nærhed og tryghed for små børn - det er lidt ligesom når de ligger ved brystet.
Hendes søvn er naturligvis blevet ændret på grund af hendes udvikling, men også på grund af juleferie, besøg hos andre, gæster hjemme osv. og derudover har hun jo så også været forkølet. Det er her rigtig vigtigt at du giver det tid at få skabt en god rytme igen.
Du fortæller at hun sover 3-4 powernaps i løbet af dagen og at hun om aftenen sover 20 til 40 minutter af gangen. Det er meget normalt for alderen at være mere vågen om aftenen, dette ofte for at spise meget hyppigt netop for at fylde sig ekstra op til natten, hvor barnet så kan sove lidt længere. Samtidig tænker jeg dog også at det vil være godt, hvis du kunne få hende til at sove bare en lidt længere lur og jeg synes du skal prøve at gøre det til en vane, at køre en tur med hende dagligt, så du er sikker på at hun sover godt en gang i løbet af dagen.
Nu hvor hun er næsten 4 måneder, så vil det være helt okay at I forsøger med en lidt mere fast plan for dagen, at I forsøger at kigge en lille smule mere på klokken, når I putter hende og således forsøger at få givet hende 3 lure dagligt, en kort formiddagslur, en lidt længere middagslur og en kort lur om eftermiddagen. Prøv så også at indføre en fast måde at putte hende på, svøbe hende, give hende sut og sutteklud osv. så det I foretager jer om dagen kan overføres til om aftenen.
Ofte er det jo sådan at de gode sovevaner hænger sammen både dag og nat og derfor er det vigtigt at I forsøger at få dagen ind i en rytme, som fungerer for jer alle og så vil I forhåbentlig også opleve en bedring om natten:o)
Fortsat held og lykke med hende, håber I hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske