Brev:
Musikfilm
7. januar 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Musikfilm
Hej Helen
Vores skønne velfungerende datter Olivia på 2 år og 2 måneder er blevet "hooked". Ikke på almindeligt TV - det fanger slet ikke hendes interesse. Men på musikfilm.
Det startede med Pinocchio - en familiemusical hendes far var med i. Hun overværede en del af øvedagene og et par forestillinger til hendes store fornøjelse.
Selvfølgelig fik vi musicalen optaget på dvd. Og sådan startede det ;o) For det første hun nu vil om morgenen er, at se Pinok som hun kalder det. Det har vi oftest ladet hende gøre. Måden hun ser det på er, at hun danser med til alle sangene og leger lidt med noget andet legetøj indimellem.
Efter en måned blev vi så trætte af Pinocchio, at jeg købte et bånd med TipTapTønde sange til at veksle med. Nu har hun haft disse 2 bånd i godt 2 måneder og interessen er lige stor. Hun vælger med stor cermoni og iklæder sig prinsesse-danse tøj og sko. Hun ser det ikke alene da vores stue og køkken hænger sammen.
Hvor bør vi sætte grænsen? Hvis hun får lov kører det ene bånd om morgenen, hvor vi heldigvis har god tid og det andet bånd om eftermiddagen når hun kommer fra vuggestue.
Vores dilemma er, at vi selvfølgelig godt kan sige nej og ofte gør det ved at aflede hendes opmærksomhed, men hun vender tilbage og det virker som om hun virkelig nyder at danse og slappe af med musikfilmene. Og vi tænker også, at hun jo har været på en hel dag i vuggestuen og måske slapper af på denne måde. Kan heller ikke sige os fri for, at det kan være rart med denne babysitter-funktion ved ulvetime.
På den anden side ved vi også at børn der ser meget tv ofte er (bliver) inaktive børn og det går ikke.
Vi ser selv ikke meget tv og det er sjældent tændt førend Olivia er puttet. Vi har masser af tid sammen med Olivia som oftest kun er i vuggestue 6 timer om dagen.
Hvad er det rigtige at gøre her?
Tak for en dejlig brevkasse
Stina