Svar: Musikfilm
7. januar 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Stina
Jeg tror der er ligeså mange meninger om dette, som der er forældre:o) Du må dog meget gerne få mine tanker omkring det.
I har fuldstændig ret i at børn i dag er alt for inaktive og stille siddende og man taler meget om skærmtid. Hvor meget børn sidder foran en skærm, er noget man taler om også når barnet begynder at gå i skole osv.
Skærmtid er den tid som børn bruger på tv, computer, gameboy, playstation osv. og generelt så er det altså alt for meget. Man siger normalt at helt små børn ikke har behov for dette og at de større børnehavebørn og de børn som går i de mindste skoleklasser faktisk kun må have 1 times skærmtid dagligt.
Når det er sagt, så ved jeg dog godt hvor vigtigt det er nogle gange at få bare lige 20-30 minutters ro til at samle sig om noget andet og at det derfor kan være rigtig rart en gang imellem at give barnet mulighed for at se et eller andet. Det tror jeg bestemt heller ikke at jeres datter tager skade af, I skal bare medtænke hvor meget det mon egentlig bliver til i det hele og hvor tit det således er.
Det er også min opfattelse at nogle børn har brug for at koble lidt fra og netop efter en lang dag i institution, så sætter nogle børn sig bare og tegner, andre sætter sig så foran en musikfilm og hvis man sørger for at afveksle lidt, så må det være sådan. Det er jo et eller andet sted, så en del af den tid vi lever i, børn vokser op med tv, computere osv. på en helt anden måde end vi gjorde. Som forældre har vi så bare et ansvar for at sige nej, når det er nok og så holde fast i dette. Vi har også et ansvar i forhold til, hvad vi lader vores barn se. Vi skal sørge for at barnet i øvrigt bliver rørt og får mulighed for at udvikle sig selv fysisk, bruge sin krop, så barnet ikke ender med at sidde stille foran en skærm flere timer dagligt.
Det lyder på dit brev som om at I er meget opmærksomme på Olivias behov i øvrigt:o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske