Svar: Amning og sovevaner
7. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Nu hvor din datter er 5 måneder gammel, så lyder det rigtig godt at du er begyndt med lidt skemad og i den forbindelse synes jeg også at du skal begynde at arbejde ud fra en lidt mere fast plan for dagen.
Jeg kan godt forstå at du har været tilbøjelig til at have din datter liggende ved brystet. Det har været vigtigt for dig at amme og vigtigt at du gav hende så meget mælk som muligt, men hun skal ikke ligge der i ½ til hele timer mere. Det er vigtigt at du ammer hende og sørger for at holde hende i gang ved brystet, så hun ligger der og spiser effektivt og herefter skal hun tages fra. Så må du enten supplere hende med en flaske, hvis du tror hun har behov for mere mælk, eller også må du give hende en sut at falde til ro på og så putte hende i barnevognen.
Jeg tænker det vil hjælpe dig rigtig meget, hvis du begynder at se en lille smule mere på klokken og forsøger at putte hende til lidt fast tid, ligesom du også kan forsøge at give hende mad efter dette system... naturligvis velvidende at hun jo stadig ikke er så gammel og derfor ikke skal "puttes i en kasse", men det er vigtigt at du begynder at skabe struktur, så du får lidt overblik og dermed også mere ro.
Du spørger hvordan du får hende vendt af med brystet og fortæller at du ikke har ret meget mælk og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt du mener vendt helt af med amning, om du ønsker at stoppe amning nu? Eller om du mener afkorte amning, så du ikke skal sidde med hende så længe.
Hvis du ønsker at afkorte amning, så skal du gøre som jeg lige har beskrevet, tage hende fra, når du kan fornemmer at hun ikke længere sutter effektivt og mælken ikke bare løber. Så må du tilbyde hende mere flaske, hvis hun er ekstra sulten eller også har hun fået nok og du kan putte hende.
Hvis du ønsker at stoppe amningen helt, så er det et spørgsmål om at erstatte en amning af gangen med en flaske, så du stille og roligt kommer ned på at amme mindre og mindre og således kommer op på at give mere og mere flaske.
En alderssvarende dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Formiddag 9.30: Amning/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos og vand af kop.
Amning/flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Amning/flaske
Puttes til lille eftermiddagslur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat 24-06: Begynder måske at kunne undvære mælk midt nat, hvis du har fulgt ovenstående plan.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker er hvad du behøver for at komme lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske