Brev:
Kan ikke selv falde i søvn - 2 år
7. januar 2008
Alder:
2 år
Kan ikke selv falde i søvn - 2 år
Kære Helen.
Godt Nytår.
Vores søn på 2 år har altid været en super glad, energisk og en meget sød og kærlig dreng. Og det er han stadig ;-) Han er et udpræget enebarn (indtil videre) - forstået på dén måde at vi begge er der for ham hele tiden. Og ja, han er nok lidt forkælet men på den positive måde. Dvs. vi sætter skam grænser, og vi føjer ham bestemt ikke hele tiden men vores fulde opmærksomhed har han altid. Han er rimelig god til at lege med sig selv - bare vi er i nærheden, naturligvis.
Vi har i lang tid haft udfordring med at putte ham. Vi læser lidt historie inden han skal sove. Vi har ligget ved siden af ham indtil han er faldet i søvn, som tager fra 10 min. til ca. en time. Vi har haft enkelte aftener, hvor det har taget over en time!
Hvis vi går ud fra værelset, bliver han gal/ulykkelig og kommer straks løbende. Vi prøver at berolige ham ved at fortælle, at mor og far er lige i nærheden og, at han skal sove, så han kan være frisk til børnehaven, som han er så enorm glad for. Det kan vi gøre 100 gange.
Her i juleferien har han været længere oppe, sovet længere om morgenen og i vores seng. Det var selvfølgelig meget dumt af os men det gjorde tingene nemmere, især da vi var på besøg i Jylland. Og så er det jo super hyggeligt at putte alle tre ;-) Vi forventer bestemt ikke, at han skal kunne omstille sig bare sådan, men putte udfordringen har stået på længe før jul (et godt års tid nu).
Da vores søn var baby havde vi en meget lang periode, hvor vi kunne lægge ham og efter 5 min. sov han.
Vi er ikke tilhængere af "Godnat og sov godt" og har derfor aldrig praktiseret dette.
På den anden side føler vi os ret lost ligenu. Hvad kan vi gøre?
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Mor