Svar: Vågner pludselig om natten - 5 mdr.
7. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Det kan sagtens være en fase, at Jonas ligepludselig begynder at vågne lidt om natten.
Det er vigtigt at du sikrer dig at han spiser nok og også tilbydes brystet tilstrækkeligt om dagen, så du er helt sikker på at det ikke er derfor han vågner om natten. Så er det fint at tilbyde ham vand og på den måde få ham til at sove videre.
Børn i den alder, bruger også sig selv mere fysisk og har en fysisk uro, der gør at de får sig lagt forkert. Han er dog stadig ikke så god fysisk at han kan finde ud af at lægge sig rigtig godt igen og derfor vågner han og klager sig lidt i halvsøvne, har brug for hjælp til at skifte stilling og sover så videre.
Det er således helt okay det du gør og det er fint at du fortsætter på samme måde. Selvom det er hårdt, så er det altså sådan det er i øjeblikket, du må bare sørge for at han så vidt muligt ikke begynder sætte amningerne om natten op og forsøge om du kan få ham til at sove videre uden at han vågner for meget... Giv ham også lidt tid, se om han nogle gange kan komme videre i søvnen uden din hjælp.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske