Brev:
Sove problemer - 2 år
7. januar 2008
Alder:
2 år
Sove problemer - 2 år
Hej Helen
Vi har en datter på snart 2 år (30 jan) som ikke har haft problemer med at sove i sin seng eller blive lagt i seng. Hun sover i tremmeseng.
Den 22 dec begynder hun så at blive forkølet med hoste og feber, og siden hen finder vi ud af hun har mellemørebetændelse. Hun får penicillin i 6 dage, det går fint.
Men her begynder soveproblemerne så. Hun vil ikke sove og finder på alle mulige undskyldninger for ikke at blive lagt.
Vores putte ritual har været at vi omkring kl 19 får nattøj på, børster tænder, ser lidt tegnefilm og ved 19.30 tiden bliver hun lagt iseng hvor vi synger for hende. Så har vi kunne gå op i stuen og hun har sovet til næste morgen.
Vi gør stadig det samme men nu kan vi ikke nå at komme ud af værelset før hun står op i sengen har tændt lyset og græder/skriger (til tider hysterisk). Hun råber på den der nu ligger hende i seng, hun smider sutten ud af sengen, siger lyset skal være tændt (men vil have det slukket), døren skal være åben osv. Forleden aften brugte vi 1,5 time hvor vi gik frem og tilbage. Vi prøver trøste hende, sige hun ikke skal være bange og at vi passer på hende, men hun køre sig selv helt op.
Hos dagplejeren er der ikke noget problem, men jeg synes også det begynder at gå ud over middagsluren hvor hun heller ikke vil sove.
Vi er enige om at det skal være det samme ritual og at der ikke skal være for meget hyggenyggen over sengelægning, men som det er nu synes vi det er utrolig hårdt og hjerteskærende at høre på. Jeg ville gerne have hende ind i vores seng og trøste hende til hun faldt i søvn men det synes min forlovede ikke er en god ide. Så vil hun bare vende sig til det, siger han.
Skal vi gøre noget anderledes, er hun bange eller er det bare trodsalder og grænse der skal prøves af? Håber du kan give nogle råd.
Med venlig hilsen
Iben