Brev:
Spørgsmål om grød, mælkemængde mm
7. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Spørgsmål om grød, mælkemængde mm
Kære Helen,
Jeg har tidligere fået god hjælp fra dig så jeg forsøger igen....
Min datter er lige blevet 5 måneder og jeg er så småt startet med grød (5 dage) - hun var begyndt at blive hurtigere sulten og tog mere på flasken hver gang.
Hun har siden november fået erstatning på flaske (indtil da var det udmalket brystmælk) - hun får kun grøn allomin da hun ellers får hård mave. Selv på grøn allomin er hendes afføring noget træg og hun får 3 ml. laktulose 2 gange om dagen.
Jeg startede med tynd majsgrød med lidt pæremos på - de første par dage spiste hun 2-3 mundfulde og tog så flasken efterfølgende. De sidste par dage har hun spist ca 10 skefulde hvorefter hun så er begyndt at græde - og så har jeg naturligvis ikke givet hende mere. Er hun alligevel ikke helt klar til det?
Jeg synes ikke hun virker sulten som for et par uger siden - og det kan jo ikke være de få skefulde grød som mætter hende. Skal jeg holde en pause og forsøge igen senere ...eller skal jeg bare fortsætte med daglige smagsprøver nu vi er startet?
Mht. hendes mave - hvor længe kan jeg give laktulose? Hun har nu fået det fast i 3 uger men så snart jeg forsøger at skrue ned bliver maven mere hård - selv på laktulose skal hun arbejde for at komme af med det. Vil det hjælpe at give fx. sveskemos - har dog hørt at man ikke må give det dagligt??
Hun spiser meget varierende på flasken i løbet af et døgn...typisk ser det sådan ud:
kl 05: 180 ml
kl 8/9: 90 ml
kl. 11/12: 150 ml
kl 15: 160 ml
kl 18: 210 ml
kl 22: 210 ml
Er det dumt fordelt? Hvis ja - hvordan kan jeg så ændre det? Hun tager typisk en powernap om formiddagen, 2-3 timer over middag og så igen en powernap sidst på eftermiddagen. Sover far ca. kl. 19-08 - afbrudt af flaske kl. 22 og 05.
Det var mange spørgsmål... på forhånd tak for hjælpen!
Venligst, Hanne