Svar: Spørgsmål om grød, mælkemængde mm
7. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Hanne
10 mundfulde skemad er faktisk meget fint for en nybegynder og det er såeldes rigtig fint at din datter er i stand til at tage imod det og også selv siger fra, når hun har fået nok.
Jeg synes det er en god idé at du fortsætter med lidt skemad og du må meget gerne variere hendes tilbud lidt, så hun får forskellig grød (ris, majs, hirse, boghvede) med forskelligt frugtmos (æble, pære, fersken, sveske mv - kogt mos) da det vil være med til at holde hendes mave igang. Derudover tænker jeg at du kan forsøge med en lille smule grøntsagsmos )kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash) også og således begynde at give hende 2 gange daglig.
Det er ikke fordi hun skal have særlig meget, det er helt fint, hvis hun kommer op på at spise mellem 1/2-3/4 dl. af gangen og du så følger efter med mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl 05-06: Flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Powernapper evt ½ times tid
Aften kl 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske til natten
Som du kan se så passer disse tider nogenlunde til den plan du selv har skitseret. Tiderne er naturligvis kun til at pejle ind efter, de skal ikke tages så bogstaveligt:o)
Jeg tænker at netop lidt grød og grøntsagsmos vil være med til at holde gang i din datters mave og ved at siden af sin mos og grød er det også godt at du giver hende lidt vand at drikke.
Som du kan se vil de fleste børn i 5 måneders alderen sove 2 lure i løbet af dagen og en lille powernap sidst på dagen. Nogle børn vil dog allerede i 5 månders alderen begynde at springe den sidste powernap over - de fleste gør dog først dette omkring 6 måneder. Det betyder dog ikke noget, så længe barnet trives og det lyder det jo som om at jeres datter gør.
Med hensyn til lakutolse, så kan du give hende dette ligeså længe det er nødvendigt. Laktulose giver ikke en doventarm og er således ikke noget hun bliver afhængig af. I takt med at hun indtager mere og mere rigtig mad, så burde du også kunne regulerer lidt på hendes mavefunktion ved netop at tilbyde hende forskellig mad - bla sveskemos. Jeg har ikke hørt noget om at dette ikke må gives dagligt, generelt gælder dog at variation er vigtigt og det gælder alle fødevarer. Børn kan således ikke på sigt leve af risgrød og svesker:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske