Svar: Ligger og pludrer om natten
7. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Karen
Det sker faktisk nogle gange at børn ligger og pludrer om natten og vi forældre kan jo undre os over hvad det nu skal til for. Et eller andet sted, så tror jeg at det handler om at de jo udvikler sig hele tiden og de øver sig både nat og dag.
Man ser det tydeligt med deres motoriske udvikling. Især når de når kravlealderen, så er det helt typisk at barnet i søvne ligger sig op på alle fire og rokker, frustreret - ligesom om dagen. Og på samme måde ser man det faktisk med det verbale.
Barnet vågner simpelthen som du beskriver - er ikke ked af det og brokker sig ikke synderligt, men ligger bare og pludrer, snakker med sig selv eller måske skyggerne på væggen. Måske er det bare fordi der er stille om natten, der er bedre ro til at høre sig selv, til at høre sin egen stemme...
I hvert fald er det ofte en periode, og det går således lige så stille og roligt i sig selv igen. I skal bare lade ham ligge og pludrer og så finder han nok ud af at det alligevel ikke er så sjovt, når det ikke bliver gengældt, han bliver bedre til det og lægger sig så til at sove igen. Det er således helt okay.
Hvis han bliver ked af det, så skal I naturligvis reagere og hjælpe ham, trøste ham, hvad han nu har behov for. Men lige nu, så lad ham bare være og se om han så ikke stille og roligt får ændret på denne vane igen:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske