Svar: 4 ½ år som søger tryghed om natten
18. februar 2004
Alder:
4 år, 6 mdr.
Din søn har brug for tryghed og for at du giver ham den, når han søger den. Jeg synes derfor at du skal give ham lov til at komme ind i soveværelset, når han vågner i løbet af natten.
Nogle forældre bliver mødt med at det er en uskik, at have børn liggende i dobbeltsengen og som forældre kan man føle at det er et nederlag, når ens barn kommer ind i soveværelset om natten. Det er det efter min mening ikke, tværtimod. Det hadler om tryghed og det er alfa omega for børn. Også når man taler opdragelse.
Din søn vil højst sandsynligt forlade soveværelset af sig selv, når han er parat til det. Nogle børn er mere robuste end andre, som er mere følsomme. For en del børn kan en madras på gulvet i soveværelset være et mellemstadie til at sove hele natten i eget værelse.
Det er meget fint at du sidder hos ham, når han vågner om aftenen og hvis I kan bibeholde denne rytme, så gør det. Netop ved at putte ham i egen seng, så han ved at det er der han skal sove, så lærer handet, samtidig med at han lærer at komme til jer, når han føler sig utryg. Det er vigtigt at han har en fornemmelse af at han altid kan komme til jer, når han er bange. Det at være bevidst om at mor og far er der, når man har brug for dem, er vigtigt også fremover.
Mange børn har sovedyr og det er trygt og rart for dem. Hvis din søn har haft Sigurt fra han var lille, så betyder det meget for ham at have den med sig. Det lille barn vil, når det skal adskille sig fra sin mor, finde en måde at bære adskillelsen og skabe trygheden, for at klare at stå på egne ben. Til det bruger din søn sovedyret Sigurt.
Hvis du interesserer dig for det kan du låne bøger på biblioteket om udviklingsteori og læse om, hvad det er der sker, når børn søger "objekter" der skal repræsentere moderen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske