Svar: Nattesøvn efter sygdom
8. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Der er rigtig mange som er syge i øjeblikket og jeg synes det har været fint og omsorgsfuldt at du har siddet med din dreng om natten - det har været måden I alle bare har kunne få lidt søvn på i denne situation:o)
Samtidig er jeres dreng nu blevet ½ år og det betyder at hans søvnvaner naturligt vil ændre sig lidt. Det er helt alderssvarende at han ikke længere behøver en powernap sidst på dagen, men kan holde sig vågne efter middagsluren og indtil han så puttes om aftenen.
Appetitten må komme igen lige så stille og roligt og jeg tænker at I nu skal benytte jer af at han kan få mere forskellig mad, flere muligheder, smagsvariation osv. Det må alt andet lige bedre på hans interesse og øge hans madindtag.
Det vil derfor være helt relevant at I begynder at tilbyde ham større variation af grød og mos, giver ham mad som mere og mere tager udgangspunkt i jeres mad, giver ham brødskorper, agurkeskiver og lignende i hånden, så han på den måde får interessen for mad igen og så I stille og roligt kommer videre i den rigtige retning.
Søvnen om dagen og det han indtager af mad i løbet af dagen, vil naturligt påvirke hans søvn om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning, sover videre
Morgen 08: Havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Sidde med lidt brødskorper, få lidt frugtmos, vand af kop
Ammes evt. og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt forsøge med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Også her få lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden, øve sig med, gnaske lidt i.
Ammes evt. og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Amning
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad - må f.eks. meget gerne få lidt sovs, hvis det er lavet med sødmælk, igen tilbydes brødskorper eller lignende i hånden, Vand af kop.
Ammes eller vælling til natten og puttes ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller vælling til natten
Når børn er omkring 6 måneder, så er de fleste efterhånden ret gode til at vende og dreje sig om bevæge sig lidt mere bevidst rundt efter legetøj og lignende. Men stadig væk er de ikke så gode motorisk, at de mestrer at gøre det i søvne. Derfor vil mange børn netop i den alder vågne om natten, simpelthen fordi de får sig lagt i en stilling, som de ikke selv kan komme væk fra. Når de vågner og småklynker, så hjælper det derfor ofte at hjælpe dem med at skifte stilling og komme videre i søvnen og er ikke ensbetydende med at de behøver amning eller andet for at sove.
Nu hvor han har været syg, så er det dog helt naturligt at han søger brystet mere - da du har været syg er det også godt at han gør det, så du fortsat opretholder din mælkeproduktion og på den måde passer tingene sammen. Derfor er det helt okay at du ammer ham, ammer ham inden han skal sove og på den måde hjælper ham til at finde roen, men prøv om du i løbet af dagen kan amme ham ekstra og om dagen få givet ham den ekstra kontakt som han behøver, mod at han så forhåbentlig kan sove lidt mere om natten.
Jeg håber at ovenstående plan kan hjælpe jer videre og se hvordan I kan komme videre herfra. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske