Svar: Han kaster med ting og natteuro
8. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
En lille bøllespirer skal man have lov til at være og det hører alderen til:o)
Det er helt naturligt at han nu begynder at forstå et nej, men det forhindrer ham ikke i at forsøge. Hans udforskningstrang er så stor, så selvom et lillebitte nej inde i ham lyder, så vinder trangen til lige at forsøge en ekstra gang. Hvis I lader en handling følge med jeres nej, f.eks. flytter ham eller fjerner det stykke legetøj som han smider med, så vil han blive bedre og bedre til at huske at det var forkert.
Nogle gange bliver det hele så komisk og de virker jo så charmerende i den alder, at man selv ikke kan lade være at grine og det fanger han naturligvis med det samme. Har han først fundet ud af at hans opførsel får jeg til at grine, så vil han naturligvis gøre det igen og igen, han vil samtidig så ikke kunne forstå, hvorfor I pludselig bliver sure - I sender jo modsatrettede signaler.
Prøv derfor at overveje, hvordan I reagerer i de forskellige situationer selvom det er svært:o)
Med hensyn til natteuro, så er det helt normalt at børn nærmest i søvne kan sætte sig op og småklynke. De gør det ofte imens de drømmer og det kan derfor være lidt svært at vurdere, om man skal sige noget (med risiko for at blive en del af drømmen) eller hvad man skal gøre. Ofte vil det være helt fint, bare at lægge barnet ned igen, lige komme med lidt "syy" eller "såå" og så på den måde få ham videre i søvnen. Andre gange så hjælper det faktisk at give en lille tår vand, det er som om at det at få lidt vand, får barnet til at falde til ro, det får barnet lidt tilbage til virkeligheden og derefter kan han så atter sove videre.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske