Brev:
Seperationsangst? - 10 mdr.
18. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Seperationsangst? - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg er temmeligt meget i vildrede med hensyn til min søn på 10½ måned. Jeg blev for snart 4 uger siden indlagt på sygehuset pga. en sprunget blindtarm. Jeg blev indlagt om natten, hvor Tobias jo selvfølgelig sov, og næste morgen var jeg jo så bare væk.
De første 3 dage var han ude og besøge mig, men så blev min kæreste + alle 4 bedsteforældre enige om, at det ikke var godt for ham, fordi han var så ked af det, når han skulle hjem igen - uden mig! Da jeg så kom hjem tirsdag aften (jeg blev indlagt natten til fredag) ville han jo selvfølgelig ikke kendes ved mig, hvilket jeg dog var forberedt på. Det gik dog hurtigt i sig selv igen, og han kom igen ind i sin vante rytme med at gå i dagpleje osv.
Jeg kunne pga. mit operationssår, samt problemer med at løfte - ikke holde ham hjemme de første par dage efter min hjemkomst.
Han har gået i dagpleje siden han var 4½ måned, og har aldrig haft problemer med at blive afleveret, men det er vendt fuldstændigt nu. Han græder når han bliver afleveret og rækker ud efter mig - men i det øjeblik jeg lukker døren, så kan jeg høre at han holder op.
Når han så bliver hentet lige efter hans middagssøvn, så plejer vi at lege og hygge i en times tid, hvorefter jeg tager ham med ud i køkkenet, så jeg kan lave mad. Det går bare slet ikke mere. Han nægter at sidde og lege for sig selv, hvilket aldrig var et problem før.
Og det skaber problemer mht. aftensmaden, da vi vil ende med at spise alt for sent (i forhold til Tobias), hvis min kæreste skal lave mad, når han kommer fra arbejde.
Han bliver fuldstændig utrøstelig, når jeg sætter ham på gulvet - selvom jeg sidder i en stol lige ved siden af ham. I starten troede jeg, at det var pga. træthed efter en hel dag i dagpleje - selvom det virkede unaturligt, når han nu lige havde sovet til middag.
Jeg havde sådan glædet mig til, at skulle holde vinterferie med ham i en hel uge, men det viste sig at det skrigeri, som jeg i de sidste par uger kun døjede med i 2-3 timer dagligt, nu varer det meste af dagen - undtaget når han sover til middag.
Jeg føler mig dybt splittet mht. alt det her. For på den ene side gør det så ondt i mit hjerte, når han bare græder og græder og græder... Og på den anden side trænger jeg også til bare at kunne gå på toilettet uden at han græder.
Vil det hjælpe, hvis jeg bare sad med ham på skødet i en hel dag, og overhovedet ikke forsøgte at lade ham sidde alene?
Jeg er også bare bange for, at det ender med at han slet ikke kan finde ud af, at lege for sig selv.
Det skal dog lige siges, at han stadigvæk falder i søvn alene, uden problemer - både til middag og til aften.
Ja, det var en meget lang smøre - men jeg håber at du kan hjælpe os, så vi sammen kan få en fortsat behagelig vinterferie, og Tobias igen kan få troen på, at jeg ikke forlader ham.
Mange hilsner og med et stort håb om hjælp
Tine