Svar: Seperationsangst? - 10 mdr.
18. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Din søns reaktion er helt naturlig for hans alder. Børn vil i alderen fra ca 8 mdr til 1½ år øve sig i at være adskilt fra deres forældre. Deres lyst og evne til at udforske verden bliver større og alt skal undersøges. Barnet vil i den alder føle at det kan klare en masse. Det begynder at bevæge sig rundt, kravler og går og glæder sig utroligt over sin egen formåen. På mange punkter føler barnet at det kan klare alt og samtidig ved det at når der er noget det ikke magter, så er mor der til at tage over og klare tingene, når det går galt.
Men hos jer var mor der pludselig ikke. Så din søn har ikke haft muligheden for at komme til dig for "at blive ladet op" og dermed turde bevæge sig videre ud for at undersøge verden.
Det vil tage tid for din søn at blive tryg. Mange børn skal i forvejen være oppe i skolealderen før de ikke føler sig forladt, når de er alene. Du skal derfor give din søn al den kærlighed og tålmodighed du har i dig, så han lærer at du stadig er der for ham.
Det er lart at du føler skyld over at have svigtet ham, men man er jo ikke selv herre over hvad der sker med ens blindtarm:o) Du skal ikke være bange for at han ikke længere kan finde ud af at leg for sig selv, det kommer igen. Uheldige omstændigheder har bare gjort at I har været adskilt på et tidspunkt, hvor han ikke kunne forstå hvorfor du ikke var der for ham. Men det er du nu og det skal du vise ham.
Det kan da godt være at det vil hjælpe at sidde med ham en hel dag, men jeg tror ikke du kan nøjes med dette. Det skal mange dage til og mange uger, men det skal nok komme.
Forsøg at lade være med at hænge dig i hvad der er sket og nyd den tid I er sammen nu. Det har I begge brug for. sørg for at han heletiden kan se dig, og hvis du er ude at syne, så snak med ham, så han kan høre at du er der.
Der findes ikke en pakkeløsning, som kan hjælpe jer lige nu og her. Kun tålmodighed, kærlighed og tid. Og så lad være med at have skyldfølelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske