Brev:
Dårlig vane eller behov for tryghed - 2. del
10. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Dårlig vane eller behov for tryghed - 2. del
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig een gang før - deraf overskriften!
Vores lille pige er nu knap 2 måneder og trives (smiler og er opmærksom i vågen tilstand) og tager vægt på lige efter bogen! Storebror er for det meste også kærlig overfor hende.
Problemet er igen-igen søvn eller rettere min mangel på samme, som efterhånden er ved at knække mig, føler jeg. Faktisk tilbragte jeg 2 døgn på børneafdelingen med hende i julen, da jeg efter 4 nætter med timelange skrigeture ikke kunne trøste hende og var helt desperat. Fik dog hjælp af sygeplejerskerne og teorien var mangel på mælk i brysterne om aftenen pga. søvnmangel, væskemangel og stress. Heldigvis har hun ikke været så utrøstelig siden, men vi kan simpelthen ikke få hende til at sove om natten.
Ja, spørgsmålet til 1 million, jeg ved det!
På trods af både amning og sutteflasker inden sengetid, så vågner hun op kort tid efter at være blevet lagt i liften. Hun falder i sød søvn ved brystet eller på faders arm og kunne sikkert sove længe der, hvis hun fik lov.
Om morgenen/formiddagen kan hun sove ca. 2 timer fra 8-10 eller deromkring. Derefter pusleprocedure, leg og amning hvorefter jeg lægger hende i barnevognen udendørs og hun sover fra ca. 12-1 tiden i 2 timer eller derover. Sidst på eftermiddagen en kort lur kl. ca. 16:30 hvorefter vi prøver at holde hende vågen indtil sengetid ca. 21:30. Måltiderne er sutteflaske med mælkeerstatning (nogle gange 50ml andre gange 100 ml. det er forskelligt) først på aftenen og igen kombineret med amning mellem 20 og 21:30.
Jeg synes jeg bruger så meget tid på at amme og bøvse med hende og går så i seng senest 21:30 for at få en chance for søvn, imens min mand er sammen med hende. Han afleverer hende så hos mig først på natten, når han ikke kan holde hende hen dvs. få hende til at sove. Han giver hende også sutteflaske 1-2 gange....uden held. Altså hun sover i MEGET korte perioder nogle gange kun få minutter. Dog har vi haft et par nætter hvor hun sov 2-3 timer i træk. Juhuu fantastisk men nu er bøtten atter vendt!
Vi forståer det simpelthen ikke og bruger næsten al vores tid sammen på at diskutere nye strategier for at få hende til at sove. Hun ender altid ved siden af mig i sengen, hvor jeg så ammer hende hver 2. time ca. bare for at få lidt hvile. Hun er dog meget urolig hele natten og siger lyde det meste af tiden!
Om morgenen mellem 6-8 er hun især urolig og vågen, hvorefter hun så kan sove lidt mere (som beskrevet herover) i min seng efter jeg har opgivet at sove og er stået op for at få en chance for bad og morgenmad.
Hov, nu blev det igen et langt brev. Håber det er til at forstå.
Forlanger vi for meget i forhold til hendes alder?
Jeg vil bare så gerne have lidt søvn, da det er meget længe siden jeg har sovet mere end 1-2 timer i træk.
NB. Vi bruger svøbeteknikken, vugger i søvn samt en varmedunk for at varme damens seng, inden hun bliver lagt.