Svar: Dårlig vane eller behov for tryghed - 2. del
10. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det har været rigtig hårdt hos jer det sidste tid og jeg kan godt forstå at du efterhånden er lidt mør:o) Det er der bestemt ikke noget at sige til og det var godt at I endte med at tage på sygehuset, hvor jeg går ud fra at jeres datter er blevet tjekket, så I er helt sikre på at hun ikke har smerter?
Små børn kan have smerter fra nakken, skuldrene og lignende, hvis fødslen f.eks. har været meget hård, langtrukken og barnet har haft lidt svært ved at komme ud.
Det er rigtig fint at du/I nu er begyndt at supplere amningen med en flaske, så I er helt sikre på at hun ikke græder fordi hun er sulten. Samtidig giver det jo også far mulighed for at tage lidt over og det er guld værd for jer alle. Både fordi han ikke lugter af mælk, men også fordi I jo har en storebror, som stadig ikke er ret gammel og som naturligt også er påvirket af at have fået en lillesøster, som tilmed græder så meget...
Det er også rigtig godt at I forsøger med svøbning, har I også prøvet støvsugeren eller hvid lyd? Se evt. bog og CD "Sov godt - en guide til forældre".
Du fortæller at hun sover et par timer om formiddagen og igen over middag, nogle gange mere. Hun sover også en kor lur om eftermiddagen og det lyder altsammen lige efter bogen. Men du fortæller også at I efter luren prøver at holde hende vågen til kl. 20.30 og her tænker jeg, hvad der ville ske, hvis I ikke prøvede at holde hende vågen, men i stedet lod hende tage en lur, hvorefter hun så kunne vågne op, måske være mere vågen om aftenen, spise og så forhåbentlig sove bedre om natten, hvor I andre også gerne vil sove.
Du skriver også: "Hun falder i sød søvn ved brystet eller på faders arm og kunne sikkert sove længe der, hvis hun fik lov.." hvorfor så ikke lade hende få lov til det, måske det er det, der skal til for at vende rytmen lidt og netop lære hende at sove. Hun er trods alt kun 2 måneder gammel og jeg synes det er for tidligt at forvente at I bare kan putte hende i liften og så vil hun sove.
Det lyder som om I har fået jer en lille pige, som har rigtig meget behov for nærhed og kontakt og min umiddelbare tanke er derfor om du har en bæresele eller en slynge til hende? Da hun har så meget brug for at være i favn, så synes jeg du skal overveje om det ikke kunne være en mulighed at bruge f.eks. en slynge, så vil du kunne have hende hos dig, hun vil mærke din nærhed, og blive vugget lidt når du går og samtidig vil du kunne lave noget andet, fordi du har hænderne fri.
Hvordan er jeres pige i sine vågne timer? Er hun meget nysgerrig og på, er hun sådan en der rigtigt gerne vil følge med i alt omkring sig? Nogle af disse børn sover faktisk ikke så meget som andre børn. Da hun har en storebror så er det naturligt at I sammenligner, men det kan være problematisk, for de kan være vidt forskellige.
Derudover tænker jeg om du mon kender til en sansegynge? Måske vil det virke beroligende på hende at kunne ligge på en sådan, hver gang hun spjætter så bevæger den sig og hun bliver på den måde vugget lidt frem og tilbage og hun vil kunne ligge og følge med i hvad der sker omkring hende.
Jeg nævner disse ting fordi jeg får fornemmelsen af at hun netop hører til de børn som på en gang gerne vil følge med og interesserer sig meget for verden omkring sig, men som samtidig også har enormt behov for fysisk kontakt og nærhed. Jeg tror derfor at det måske er hendes personlighed, at hun er mere sensitiv, følsom af type.
Der er forskellige ting som kendetegner disse børn. Det er f.eks. et ekstra stort behov for kropskontakt/vil konstant være "på arm" og protesterer måske mod at ligge i barnevogn. De har nogle gange svært ved at overgive sig til søvnen og de sover ofte lidt mindre end andre børn. De har behov for at være meget i bevægelse, de bliver let overstimuleret fordi de indtager så mange indtryk, som de har svært ved at bearbejde og samtidig kan de også blive klynkende og pylrede, hvis de ikke bliver stimuleret nok. De har ofte et stort tryghedsbehov som viser sig ved at de meget gerne sover sammen med forældrene både dag og nat.
Måske kan du nikke genkendende til denne beskrivelse. I USA kalder man disse børn for "High Need Babies". Jeg skriver dette for at fortælle dig at din lille pige er en fin pige, der er ikke noget galt med hende, men at hun måske hører til de børn som bare har et lidt andet behov end de fleste...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske