Svar: Vil ikke spise fast føde
10. januar 2008
Alder:
20 mdr.
Kære fortvivlede
Du fortæller at din datter drikker meget mælk og det lyder også sådan, hvis hun både får sødmælk og fortsat også ammes. Det er helt okay at du fortsat ammer, når og hvis I begge to er glade for det, men nu er din datter 20 måneder og det er meget vigtigt at du får skruet gevaldigt ned for hendes mælkeindtag. Det er fint at du ammer hende inden hun skal sove, men det er det og sødmælk skal hun heller ikke have meget af.
Det er meget vigtigt at du tager en beslutning om at nu skal det være og så er konsekvent omkring det. Med den alder din datter har nu, så er det vigtigt for hendes udvikling og trivsel at hun får andet end mælk. Hun har brug for variation i sin kost og for at få proteiner, mineraler, kulhydrater, vitaminer osv. for at vokse og udvikle sig sundt.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med letmælk og du må gerne give hende letmælk af kop her om morgenen.
Formiddag: ½ bolle med smør, banan eller anden frisk frugt, ost i stænger, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden som frikadelle, kylling, lidt kogte grøntsager, pastaskruer og lignende. Også gerne frisk grønt som agurk, tomat, rød peberfrugt. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion A38 eller lidt yoghurt naturel med frugtmos, evt lidt rugbrødsdrys eller müsli (uden chokolade eller lignende sødt), ½ bolle med smør, vand af kop
Aften: Aftensmad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellige slags. Hun kan spise alt det som I spiser og det er det I skal give hende. Hun kan evt. få en portion frugtgrød med mælk til dessert og I kan også give hende et glas mælk til sin aftensmad, ellers vand. Hvis du bibeholder amningen inden hun skal sove og ellers giver hende som dagen her foreskriver, så vil det være fint at give hende vand til aftensmaden.
Ammes og puttes til natten
Det er meget vigtigt at I ved at hun har brug for at spise, som jeg nævner her, at hun ikke skal have mere end 2 glas mælk dagligt og en amning og derudover så den mælk som ligesom indgår i maden. Det er nok og det er vigtigt at hun får andet. Der er ingen tvivl om at det også vil spille ind på hendes lyst til at sidde ved bordet - hun skal jo føle trang til at spise for at ville sidde der.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske