Svar: Modermælkserstatning og rejse
11. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Sikke en masse :o)
Det kan sagtens passe at Jacob nu er så bevidst om mælken at han ikke bryder sig om smagen af erstatning, - det smager faktisk heller ikke særlig godt...
Det kan nogle gange få barnet til at tage det, hvis man kommer lidt sukker i og det kan I naturligvis forsøge - modermælk er betydeligt mere sødt end modermælkserstatning. Dog skal sukker ikke blive en vane, men hvis han skal passes og skal spise, så er det rart at vide - en tsk til ca 100ml er passende.
Det er også udmærket at forsøge med andre mærker, jeg kender ikke Almiron 1, men du kan jo forsøge - måske han bedre kan lide denne smag. Hvis det viser sig, så skal du naturligvis sikre dig at du kan få fat i dette, når han skal passes - det er som sagt ikke noget vi har i Danmark. Her har vi noget der hedder Allomin.. det er vel ikke det?
Med hensyn til udmalkning så kan du læse min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Når du malker ud, så kan du gøre det mellem to amninger og så ikke tage alt for meget ud af gangen. Mælken dannes forholdsvis hurtigt igen og der vil således være noget at komme efter, selvom der kun er gået f.eks. 1½ time fra du malkede ud og til han atter efterspørger brystet.
Med hensyn til jeres lange flyrejse, så vil han naturligt kunne blive ammet og du vil også kunne medbringe kogt vand, som du kan bruge til mad. De industrielle produkter skal ofte kun laves med kogt vand og du vil således nemt kunne få lavet en portion grød til ham. Stewardesserne vil sandsynligvis også kunne være behjælpelige med kogt vand.
Du kan også købe mos på glas, som du kan give ham. Det er varmebehandlet og behøver faktisk ikke opvarmes inden de skal gives... Tag dog en lille skål med, så han ikke forbinder det at spise med at maden kommer fra et glas.
Det vil være fint at starte med lidt risgrød, majsgrød eller hirsegrød og du kan også give ham lidt frugtsmos. Du må prøve at se hvad I kan få, hvor du bor.
Fortsat held og lykke med det hele:o) Det lyder så skønt alt det I skal, hvor er det dejligt for jer...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske