Svar: Opkast og diarré - men ingen feber
11. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Det lyder rigtig fint alt det du allerede gør, havregrød med revet æble, mariekiks, brød, bryst, pastaskruer og lignende er rigtig godt.
Du må gerne give ham lidt A29 med banan eller æble, det kan også give lidt ro i maven, men hold igen med sødmælk. Når man har kvalme så virker mælk endnu mere kvalmende.
Det lyder som en maveinfektion og det er der mange som har i øjeblikket. Ofte smittes barnet af en virus, der kan også være tale om en bakteriel smitte. Du kender sikkert godt til det vi kalder roskilde syge - her er man smittet med den virus der hedder Noro-virus. Symptomerne er netop som du skriver diarre og opkastninger over nogle dage, men der er ingen behandling. Den smitter dog meget, så I andre burde også være påvirket af det...?
Feber er et af symptomerne på en mave-tarm-infektion, men man behøver faktisk ikke at have feber.
I skal naturligvis holde øje med jeres dreng, sikre jer at han får væske nok. I kan overveje om I skal købe Revolyt til ham på apoteket, så han ikke dehydrerer. Da det er weekend nu, så se tiden an til i morgen. Hvis han fortsat har problemer med at holde mad og drikke i sig, så ring til lægen i morgen, hør om lægen vil anbefale revolyt og tal så også med lægen om muligheden for at lave en afføringsprøve.
Bliver han sløv eller på anden måde virker til at have det rigtig skidt, så skal I naturligvis ikke se tiden an.
Fortsat rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske