Svar: Vuggestuestart , temperament og MME
12. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Henriette
Jeg må indrømme at jeg også er lidt overrasket over at den vuggestue din datter er i kun har et barn i hendes alder og at den næste er 2 år gammel.. det lyder lidt usædvanligt. Det betyder dog ikke at det er dårligt og et eller andet sted kan det jo være en stor fordel, at der netop er så mange rundt om hende, som vil hende så gerne - hun bliver på den måde jo meget serviceret:o)
Der er jo fordele og ulemper ved al ting og det er jer forældre som bedst kan fornemme, hvad der føles rigtigt. Hvorvidt din datter vil befinde sig rigtig godt, hvor hun er, må derfor vurderes hen af vejen. Jeg synes dog det vil være relevant at du taler med pladsanvisningen om, hvorvidt der vil komme andre alderssvarende børn - på sigt vil det jo være relevant for hende at have alderssvarende at lege med. Lige nu leger hun dog ikke med de andre, men nyder ligesom bare at se på dem og lade sig underholde af dem og det er jo okay.
Jeg synes også du skal besøge den institution som hun er skrevet op til og se hvad indtryk du får af den. Nogle gange bliver man jo overrasket, - begge veje.
Temperamentet og den øgede selvstændighed er ofte meget tydelig i 8-10 måneders alderen. Det er ikke unormalt at forældre med børn i denne alder, oplever at stå fuldstændig målløse og tænke "hvem er den pige", fordi hun simpelthen viser en side af sig selv, som man aldrig har set før.
I den alder, viser børnene ofte også mere hidsighed, f.eks. voldsom frustration, når de forsøger at kravle fremad og kommer baglæns i stedet eller når bøtten ikke vil stables, men bliver ved med at ryge ned...
Det er også i den alder, at man børn begynder at lukke munden for skeen og markere - "du kan ikke få mig til at spise, her bestemmer jeg selv". Nogle børn kan sågar finde på at samle fårråd i kinderne, som små kaniner og som mor sidder man der og skovler ind... men får det hele spyttet i hovedet bagefter:o)
Ja, så temperament og egen vilje begynder at vise sig i denne alder og det er helt okay og helt normalt. Det er på den måde en fase og tingene ændrer sig stille og roligt:o)
Det er vigtigt at I bibeholder de 400-500ml mme dagligt indtil jeres datter er 12 måneder gammel. Men omkring 1 års alderen vil det så være godt at I stopper med flaskerne. I stedet kan hun så få lidt letmælk af en kop inden hun skal sove.
Indtil da kan I supplere hendes mælkeindtag yderligere ved at tilbyde hende lidt tykmælk, A38 eller lignende, lade mælk indgå i madlavningen via lidt ost, sovs osv. og så bliver hun på den måde dækket ind. Sålænge hun er under 12 måneder er det godt at give hende sødmælk, efter 12 måneders alderen kan I bruge letmælk.
Saftevand er unødvendigt til små børn, hun kan sagtens drikke vand. Saftevand (også selvom det er light) hæver blodsukkeret unødigt og fjerner lysten og pladsen til sufficient mad. Hvis du gerne vil give vandet lidt smag, så kan du komme lidt appelsinskiver eller citronskiver i...
Fortsat held og lykke med hende, håber at I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske