Svar: Mad som vi spiser
12. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Troldemor
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden:o)
I må gerne give jeres datter en lille smule af den sovs I spiser, til aften. Det er jo meget meget lidt der skal til, for at hun oplever at få lidt smag. Du skal naturligvis vælge de lidt milde sovsetyper, som f.eks. tomatsovs med lidt timian og oregano, smørsovs kan også være godt at starte med og så stille og roligt forsøge med lidt mere almindelige sovser som brun sovs, bearnaise, hollandaise, karrysovs osv. Sovsen skal helst laves med lidt sødmælk eller fløde og må ikke være alt for stærkt krydret med salt og peber. Det kan være en god idé at I krydrer ekstra ved bordet.
Det samme gælder grøntsager - hvis I har brug for at salte meget, så er det bedre at bruge bordsalt så I på den måde fortsat kan spise det samme. Sundhedsstyrelsen skriver i "Mad til spædbørn og småbørn" 2006: "Barnets mad skal normalt ikke tilsættes salt. Det er dog ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv. Barnet kan godt spise med af familiens grøntsager, hvis vandet, der koges i, kun saltes let".
Med hensyn til havregrød og øllebrød, så må hun gerne få begge dele, når hun er 6 måneder gammel. Det er dog sådan at det anbefales at starte stille og roligt ud og så ændre på tingene lidt langsomt. Ved siden af de lidt grovere grødtyper kan hun jo også begynde at få lidt brødskorper og lignende at sidde med. Det er altså et spørgsmål om at øge hendes indtag af glutenholdige produkter lige så langsomt. Det er en god idé at holde sig til reglen om kun at lade grød udgøre max to af dagens måltider og så ellers give grøntsagsmos.
3 måltider skemad er som regel passende for et barn på 6 måneder og omkring 7 måneder kan øges til 4.
De fleste børn er omkring 8 måneder inden de mestrer det at tygge og her kan du begynde med rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer og lignende.
Amning 4 gange dagligt kan godt være nok, det afhænger helt at hvor meget mælk du fornemmer at du har og hvor koncentreret hun spiser. Mange børn har brug for amning lidt hyppigere i din datters alder - igen skal hun have lov til at selvregulere og hvis du tilbyder og hun siger fra, ja så har hun fået, hvad hun skal have:o)
Du skal naturligvis sikre dig at hun tisser som hun skal, har godt gang i maven osv. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 4-6 amninger, i 7 måneders alderen omkring 4-5, i 8 måneders alderen omkring 3 og efter 10 måneders alderen omkring 2.
Det lyder som om at din datter trives rigtig godt og får hvad hun har behov for - hvor er det bare dejligt:o)!
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske