Brev:
Men hvordan får jeg hende til at slappe af og lulle sig ind i søvnen?
12. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Helen
Nu hvor Paula er blevet en rigtig stor og livlig baby er jeg stødt på et problem af en helt anden kategori end den vante, og jeg må indrømme, at jeg er ret meget i vildrede.
Paula udvikler sig fint. Hun har længe kunnet vende sig både fra mave til ryg og omvendt, selv om hun bedst kan lide det sidste. Hun griber ud efter ALT, og ikke så få gange har jeg været nødt til at redde storesøster, hvis hår er umådelig sjovt at hive i for en lille vildbasse…! Hun er en rigtig glad baby, der deltager i familielivet med stor interesse - hun suger nærmest til sig af verden omkring hende - og hun pludrer, griner og leger rigtig dejligt.
Om dagen sover Paula to gange. Min ”plan” er, at hun skal sove 1½-2 timer om formiddagen fra kl. 10 og så igen 1½-2 timer om eftermiddagen fra ca. 14.30. Hun får grød om morgenen, mos til frokost, en flaske at sove til eftermiddag på, mos igen om aftenen (lidt frugt ind imellem, hvis der er for langt) og så en flaske at sove på. Derefter får hun en stor flaske vælling, når jeg går i seng ved 23-tiden.
Paula sover sine lure om dagen uden problemer. Indrømmet, hun har visse problemer med at falde ind i en fast rytme, for formiddagsluren kan lige så nemt vare ½ time som den kan vare 2½. Det er helt uforudsigeligt…! Derefter indpasses resten af dagen efter første lur…
Problemet opstår som regel om aftenen. Jeg lægger Paula i seng ved 19-20 tiden, alt efter hvornår seneste lur sluttede. Som regel er hun godt træt der, og jeg forsøger at beregne, at hun ikke er vågen længere end ca. 3 timer ad gangen. Så plejer hun at være grydeklar. Ofte falder hun også i søvn med sin flaske, men på det seneste sker det oftere og oftere, at hun ikke falder i søvn, og så har vi cirkusset. Hun kan nemlig bare ikke finde ud af at falde i søvn selv!
Når hun bliver lagt op i sin seng, kører hele hendes lille krop, tilsyneladende med det ene formål at holde sig vågen. Nogle gange kører både arme og ben på hende, og andre gange ligger hun bare og ”snakker” og hiver sutten ind og ud af munden. Når hun begynder på dette, ender det næsten altid med, at jeg lægger mig sammen med hende på min seng, og på et tidspunkt tager jeg fat i hendes arme og holder dem, så hun kan ligge stille. Når hun så ligger stille på den måde, går der ikke ret lang tid, så sover hun som en sten.
På det sidste synes jeg bare, at det bliver værre og værre, forstået på den måde, at hun ikke falder i søvn, selv om jeg ligger sammen med hende! Hun ligger og leger og kigger på mig og griner, og sådan kan hun sagtens ligge en time, selv om jeg VED hun er dødtræt. Til sidst bliver hun pylret og sur, begynder at klynke og græde, og dette slutter med, at hun pludselig - efter megen protest - giver op og falder i søvn af bar udmattelse.
Det bekymrer mig lidt, at hun er sådan, selv om det sikkert kun er en fase. Jeg er nemlig ikke den store tilhænger af, at have mine børn sovende i sengen på fast basis - jeg får simpelthen ikke selv sovet på den måde. Jeg vil gerne hjælpe Paula med at falde i søvn, men ud over at lægge mig sammen med hende, så ved jeg ikke hvad jeg kan gøre. Jeg synes heller ikke, at det er helt fair, hvis jeg skal ligge i op til en time og vente på at hun bliver udmattet nok. Det er vel heller ikke rart for hende at falde i søvn på den måde?
Har du nogen idéer til hvad jeg kan gøre for at gøre hende mere ”klar” til at sove, så hun lettere kan acceptere det? Jeg har forsøgt mig med bare at lade hende ligge og ”snakke”, men for det meste - og især i den senere tid - får hun bare arbejdet sig op til en pylrethed, som hun slet ikke kan komme fra igen, og så er det endnu sværere for hende at falde i søvn.
Jeg kunne godt tænke mig, at jeg slet ikke skulle ligge sammen med hende, for det gør det jo noget sværere, når hun skal passes af mormor og morfar (hvad hun jo med jævne mellemrum skal, da jeg jo er alene om hende), men hvis det er det, der skal til, så må det jo være sådan i et stykke tid. Men hvordan får jeg hende til at slappe af og lulle sig ind i søvnen lige så stille, så hun ikke bare falder om af udmattelse?
Glæder mig til at høre dine tanker om sagen.
Mange hilsner
Mette