Svar: Men hvordan får jeg hende til at slappe af og lulle sig ind i søvnen?
12. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
For det første vil jeg sige at jeg synes du møder din datter utroligt godt og det er rigtig fint, at du tager hende med i seng, lægger dig hos hende, holde hendes arme, så hun rent fysisk hjælpes til ro og samtidig gør hende tryg. Det er meget omsorgsfuldt og nærværende.
Når det er sagt, så er det dog ønskværdigt, hvis hun også kan lære at falde i søvn i sin egen seng og jeg synes du skal forsøge. Da hun har behov for fysisk beroligelse, så kan du naturligvis prøve at svøbe hende, ligesom du ville gøre, da hun var spæd. Brug et et lagen du lægger dobbelt, så det kan nå om hende og se så om du med det kan svøbe hende, så det hjælper hende til fysisk ro, når hun ligger i sin seng.
Hvis hun slet ikke vil dette, så hjælper det faktisk nogle gange at putte barnet på maven. Det er ligesom om at hun der ikke kan sprælle på samme måde og således hjælper denne stilling til større fysisk ro. Med den alder hun har nu, må du gerne gøre dette. Når du så selv skal I seng, så kan du vende hende om, så hun ikke sover på maven hele natten.
Prøv også at stå ved hende, holde dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke at du er der og at hun på den måde føler sig tryg. Du må naturligvis ikke presse hende ned i madrasen, men du kan godt give dine hænde lidt tyngde på hendes krop. Du kan lægge hende på siden og holde dine hænder på hendes hofte og vugge hende lidt imens hun ligger ned og så se om du på den måde kan få hende til at slappe af og falde i søvn i sin seng.
Prøv også at lægge en stofble eller sutteklud ved hendes ansigt, naturligvis gerne med en sut. Det at have noget ved ansigtet kan ofte virke beroligende på små børn.
Nogle gange skal hun også bare have lov at ligge for sig selv, ligge og tumle omkring, pludre lidt, tale med sig selv, skyggerne på væggen osv. forbrænde den sidste energi, hvorefter hun så godt kan sove. Du kan prøve at gå lidt til og fra, så hun kan se at du er der, men så du samtidig også lader hende selv forsøge sig.
Jeg håber at du kan bruge lidt af ovenstående, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske