Svar: Tvillinger - søvn
14. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Lise
Du har ret i at pigerne er nødt til at være rimeligt selvstyrende med den alder de har og det er naturligt at de, når de sover så meget i løbet af dagen, er mere vågne om aftenen.
Du kan dog godt begynde at indføre et fast putteritual, altså en fast måde at putte dem på. Det kan være at de får mad, bliver skiftet, bliver svøbt, får mad igen, hvorefter de så puttes med en sut og en sutteklud i deres lift og vugges lidt, eller hvordan du nu plejer at gøre det. Sådan at du gør det samme igen og igen og igen og at de på den måde stille og roligt lærer at når dette sker, så er det ved at være sovetid. Hvis du har nogenlunde samme ritual i løbet af dagen, så vil det på sigt også kunne give jer bedre ro om aftenen.
Tidsperspektivet er svært at give dig, men jeg kan love dig så meget at det nok skal blive bedre på et tidspunkt. Det er ikke unormalt at børn helt op i 4-5 måneders alderen kan have mere vågne perioder om aftenen - ofte fordi de stadig har behov for en ekstra lur ret sent om dagen, så er de jo mere vågne om aftenen. Til gengæld så plejer de dog så at kunne sove lidt bedre om natten til den tid...
Omkring 6 måneders alderen så begynde de fleste børn at kunne nøjes med to lure i løbet af dagen og det vil sige at de her også begynder at gå lidt tidligere i seng - igen netop fordi de, når de springer den sene lur over, så naturligt er mere trætte om aftenen. Vi taler altså ikke år, men måneder og I vil kunne se en ændring.
I skal naturligvis putte jeres piger, når de viser behov for det i løbet af dagen. I skal regne med at de har behov for at sove 3 gange i løbet af dagen, måske sammenlagt ca 6 timer. Om natten har de så behov for at sove 9-10 timer, så de sammenlagt får mellem 15-16 timers søvn i døgnet. Igen er dette gennemsnitligt, nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Måske det kan give dig en lille idé om hvordan en dag, så kan se ud?
Derudover så vil jeg spørge dig om du kender en sansegynge? Måske I har plads og mulighed for en sådan. En sansegynge er en stor rund gynge med et net, hvorpå man f.eks. kan ligge en babydyne eller et tæppe. Herpå kan jeres piger ligge og når de så spjætter med arme og ben, så bevæger gyngen sig automatisk og giver dem en dejlig, rolig oplevelse. Det at blive vugget lidt er jo meget vigtigt og meget dejligt især for fortidligt fødte børn og samtidig så vil de ofte også nyde at kunne ligge og kigge rundt i rummet omkring sig.
Gyngen er ret dyr og den kræver en del plads, indendøre kan den hænge 20-30 cm over gulvet og uden for vil jeres ældste datter kunne bruge den til sommer.. her er tvillingerne nok blevet for store og for mobile til den:o)
Jeg tænker at gyngen måske kan være med til at give jer lidt ro og lidt aflastning om aftenen...
Fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske