Svar: Skemad endnu engang
14. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Helle og Amaya
Jeg synes du skal holde en pause på 3-4 dage og i de dage tilbyder du hende så lidt agurke stænger, gulerod eller lignende som hun kan prøve at holde på og gnave lidt i. Det skal give hende lidt mundmotorisk øvelse og samtidig give hende lidt interesse for at noget der kommes i munden kan smage godt...
Når du så starter op med skemad igen, så prøv med grøntsagsmos, som ofte smager af lidt mere. Prøv f.eks. med en rodfrugtmos - du kan lave den selv eller købe et glas, prøv også med gulerod, blomkål, broccoli og lignende lidt mildere typer.
Forsøg både med hjemmelavet og industriel mad, - det vigtigste er at hun spiser og at du finder noget, som hun godt kan lide. Det er vigtigere end lige hvad det er. Fokuser også på at lidt er bedre end ingenting og at hun skal opleve det at spise som noget rart og hyggeligt. Forsøg derfor ikke at presse hende til at spise. Du må dog gerne nøde hende lidt, f.eks. give hende to skefulde, give hende lidt vand og så forsøge med skeen igen - hvis hun ikke har lyst, så er det så sådan, men nogle gange kan man med lidt vand ind imellem godt få barnet til at spise noget mere.
Når hun bliver 6 måneder, så er der mange flere muligheder for variation, mere familiemad osv. og det vil nok interessere hende. Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske