Brev:
Sove i egen seng - 9 mdr.
16. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Sove i egen seng - 9 mdr.
Hej Helen
Vi har en datter på 9 måneder som er vant til at blive ammet i søvn og kun kan sove hvis jeg også er i sengen. Hun er nu også begyndt at kravle og stå op.
Nu vil vi så gerne have hende over i egen seng, så jeg ikke længere behøver at gå i seng klokken 19 hver aften......
Vi har kørt efter en bog, der hedder "Sov igennem - uden gråd" og den angiver at man først skal skabe helt faste soverutiner inden man prøver at få dem over i egen seng. Det har vi så gjort. Først skifte, så børste tænder, så sidde i gyngestolen pakket ind i egen dyne og læse historie, dernæst puttes mens der kører afspændingsmusik specielt til små børn. Så jeg synes virkelig vi er godt forberedt...
MEN MEN MEN: Nu har vi prøvet det i to nætter og opgivet, da hun skriger, så lungerne er ved at komme ud! Hun rejser sig op, bliver lagt ned, rejser sig op, bliver lagt ned og det gentager sig i det uendelige.... når hun så opdager, at det er meningen hun skal blive i sengen, begynder hun at skrige og græde og kan slet ikke holde op igen. Og det kan jeg jo ikke holde ud!!! Det var jo netop meningen at det skulle være forholdsvis smertefrit....
Med det samme hun kommer over i min seng og får brystet, sover hun!
Jeg kan heller ikke gøre det på den måde, at hun falder i søvn i min seng, og jeg så står op, for hun vågner med det samme - kravler efter mig - og falder ud af sengen.
Derfor har vi heller ikke prøvet med at lægge madrassen ned på gulvet....
Hvad gør vi?????
Det skal lige siges at hun sover meget lidt i dagtimerne, så der er ikke rigtig noget at hente der.
Hun er i dagpleje og glad for det, men dagplejemoderen lader hende græde sig i søvn i barnevognen. Jeg er selvfølgelig godt klar over at hun ikke bare kan lade de store børn sejle deres egen sø, for at gå min datter i søvn, men jeg er bange for at hun efterhånden får et traumatisk forhold til det at sove og især det at falde i søvn.
Kan du hjælpe???
Stor hilsen
Susanne