Svar: Sove i egen seng - 9 mdr.
16. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Det at din datter er begyndt at kravle og rejse sig ved tremmerne i sengen viser at hun brager igennem separationsfasen. Det betyder at hun har meget behov for at se jer, for at vide at I er der. Hun forstår simpelthen ikke at I er lige inde i stuen ved siden af og det er en balance I skal finde.
Nogle gange er det bedste at sidde hos hende, holde hende i hånd, kærtegne hende lidt osv. Det at putte barnet i egen seng, men at sidde der, være der hos hende indtil hun falder i søvn, kan nogle gange betrygge hende så meget, at hun så roligt lægger sit til at sove og skal man bruge 15 minutter på dette, så synes jeg det er guld værd og bør prioriteres i forhold til at går til og fra og hun så græder i 1 time eller mere.
Men nogle gange så dur det ikke at blive siddende, så vil barnet opfatte det som underholdning og tror I skal lege og så er det bedre at gå. Jeg kalder det se-til-metoden og det handler om hele tiden at gå til og fra, netop for at vise barnet at man stadig er der og ikke har forladt det, men samtidig også fortælle barnet at det er sovetid nu og du skal lægge dig ned. Det kan du trygt gøre fordi jeg passer på dig.
Når jeg anbefaler denne metode, så siger jeg normalt at man ikke skal forlænge tiden, hvor man går. Normalt vil det være passende med et 3 minutters interval og det er meget vigtigt at man kommer ind til barnet også selvom det ikke græder. Netop for at vise barnet igen og igen at man er der, altså for at gøre barnet trygt.
Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor er det meget vigtigt at I skelner jeres datters gråd fra hinanden. Hvis hun græder fordi hun er utryg, hvis hun klynger sig til jer, står med armene ud mod jer "tag mig op" og "gå ikke fra mig", så skal I være der for hende og være der 100 pct. berolige hende, betrygge hende osv. Men naturligvis stadig putte hende i sengen, berolige hende og betrygge hende, være der for hende.
Men hvis hun småklynker, protesterer mod at I går, fordi hun gerne vil med, protesterer mod at dagen slutter, forsøger at få lov til at lege lidt længere osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove og så som sagt gå frem og tilbage igen og igen, og på en kærlig måde holde fast i at det er sådan det er. Hun skal ikke føle sig forladt, men hun skal fornemme at I rent faktisk mener at hun skal sove nu.
Nogle gange kan en løsning være at være til stede, være i nærheden uden at sidde direkte hos barnet. Her plejer jeg at anbefale at man tager strygetøj, computer eller lignende med op på værelset eller i nærheden, hvor barnet kan se og hører at man er der og hvor I verbalt kan betrygge hende til at sove. Når man er i nærheden, så vil man kunne sige "læg dig ned, nat nat" osv. og netop det at hun selv begynder at lægge sig, vil hjælpe hende til også at acceptere at ligge i sin seng. Det har altså noget at sige at det er hende selv der gør det en gang imellem og ikke jer, der gentagende gange putter hende og hun rejser sig igen. Det kan meget hurtigt blive til en leg og netop underholdning skulle hun jo ikke have.
Jeg vil derfor foreslå jer at I giver hende en kop mælk og måske en banan og så sætte jer hos hende, synger lidt for hende eller lignende, så hun falder til ro og slapper af. Og herefter må I så vurdere om I skal blive, om I skal gå frem eller tilbage eller om I kan være til stede i værelset. I må finde den metode I fornemmer vil være bedst for jer og jeres datter og så holde fast ved den.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske