Brev:
Vores søn vågner alt for ofte om natten
16. januar 2008
Alder:
20 mdr.
Vores søn vågner alt for ofte om natten
Hej
Vores søn på 20 mdr. fik dræn i ørerne for ca 1½ md. siden, efter problemer med væske i øret (ingen mellemørebetændelser). Vi har rundt regnet haft et halv år indtil nu med søvnproblemer.
Han har i perioden op til drænene været vant til at vågne rigtig rigtig mange gange om natten, blive taget op, siddet med, gået med og drukket meget vand - ofte op til 10-12 gange fra kl. 22-06.
Alle sagde til os, at vores nattesøvn ville komme tilbage efter at han fik dræn i, men det er den IKKE!! Det har hjulpet meget på hans trivsel og humør og han sover ml. 1½-3 timer i vuggestuen, men han vågner stadig nogen gange op til 10-12 gange. Ofte kan han vågne igen efter 20 min, altså 4 gange i timen. Vi har fået tjekket hans ører og luftveje og alt er i skønneste orden. Dog skal det siges, at han jo nærmest kronisk har snotnæse og hoster lidt engang imellem ligesom alle de andre vuggestuebørn. Men kan det virkelig have så stor indvirkning - det virker ikke som om han er specielt generet af det...
Han er ellers rigtig glad, frisk, spiser godt og sundt og er motorisk og sprogligt godt med.
Han er rigtig nem at putte om aftenen. Vi har et fast putteritual som han elsker, og vi giver ham sut og sutteklud. Så synger vi en lille sang og siger godnat. Vi hører intet fra ham fra kl. 1930 til 2200, men så går det som regel i gang med "vågneriet"
(Det skal også lige siges, at vi faktisk igår havde en dag, hvor han kun vågnede 2 gange, og vi kan simpelthen ikke se en forskel i putteritual, middagslur, mad, rummets temperatur eller noget som helst...)
Vi har prøvet at lade ham sove imellem os, men det går slet ikke. Han bliver urolig af vores urolige søvn og omvendt.
Har du ikke et godt råd til os, vi er simpelthen så trætte. Især lige for tiden, hvor far er DEN ENESTE der kan trøste om natten - ergo er arbejdsdagene temmelig hårde at komme igennem.