Svar: Vores søn vågner alt for ofte om natten
16. januar 2008
Alder:
20 mdr.
Kære trætte forældre
Jeres søn har haft øreproblemer og deraf rigtig mange opvågninger i løbet af natten. Han har derfor lært sig at falde i søvn og blive vækket hyppigt af smertende jag og selvom ørerne nu er klaret med dræn, så sidder den erfaring stadig i ham og det tager tid at ændre.
Det er lidt ligesom folk der fortæller, at de har haft en periode hvor de har været meget stressede, det har medført at det var svært at sove og efterfølgende, hvor stressen er fjernet, så har de stadig svært ved at sove. Simpelthen fordi kroppen har en erfaring om at det er sådan den skal reagere, når den bliver lagt ned i sengen.
Man er altså nødt til at give det lidt tid. Samtidig tænker jeg også at han jo har en alder nu, hvor han drømmer mere. Børn i jeres drengs alder begynder at have lidt fornemmelse for at noget kan være farligt. Han oplever meget af verden og vil gerne følge med i alt. Han ved at I nogle gange går fra ham, når han falder så slår han sig, når han klatrer op så kan han ikke selv komme ned. Han oplever så småt også konflikter i hverdagen, andre børn der tager legetøjet fra ham osv. og alt dette skal bearbejdes i drømme. Det betyder at børn på jeres søns alder drømmer meget og kan have nærmest mareridtlignende drømme selvom han ikke er så gammel og selvom det ikke er så voldsomt som rigtig mareridt, der normalt først kommer senere.
Det er meget positivt at han falder så fint i søvn og sover det meste om aftenen og netop at det så er om natten, altså efter nogle timers søvn, at han begynder at vågne med gråd, kunne godt tyde på at der er mange drømme ind over. Nogle gange skal man ikke reagere, men skal lade barnet komme videre i søvnen selv, nogle gange så hjælper det at tilbyde barnet lidt vand - vandet får på en eller anden måde barnet lidt tilbage til virkeligheden og dermed er det lettere at sove igen - og nogle gange må man hjælpe barnet med at skifte stilling og atter blive puttet. Nogle gange er man også nødt til at tage barnet lidt op, sidde lidt med det, trøste det og berolige, for så derefter at putte det i seng igen.
Man skal passe på ikke at give barnet sut hele natten, fordi de så kan blive en dårlig vane for barnet, barnet bliver vænnet til at sutten skal være i munden for at kunne sove. Med den alder jeres dreng har, så burde han dog være i stand til at kunne finde sin sut selv, hvis det viser sig at han har behov for den, så sørg for at have et par sutter liggende i sengen.
I kan også overveje om han evt. kan lære at tage sig en tår vand, når han vågner, - det kan være en drypfri kop, som han kan have i sin seng, således at når han vågner op så kan han selv tage sig lidt at drikke, lægge sig ned og sove videre. Han skal naturligvis ikke fylde sig med flere hundrede ml vand om natten, men for nogle børn hjælper det faktisk og det kan give forældrene lidt ro...
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske