Brev:
Stadig alt for urolig nattesøvn
17. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Stadig alt for urolig nattesøvn
Kære Helen
Ja, nu er det ved at være godt fire måneder siden, jeg skrev sidst. Det handlede om vores Sebastians urolige nattesøvn...og det gør det stadig. Vi kører således på 5.-6. måned, hvor han vågner mellem 4 og 10 gange om natten. Jeg synes, det er en meget laaaang 'fase':-).
Ganske kort: Sebastian er i dag godt 13 måneder, han vejer godt 12 kg og er 85 cm høj. Han er først for nylig kommet op og rokke på alle fire og er også begyndt at rejse sig ved ting. Han har således ikke kravlet rigtigt, men har haft sin egen krabbeteknik hen over gulvet. Hans langsomme motoriske udvikling mener både læge og SP er et udtryk for at han altid har været en stor (og tung!) dreng.
Han startede i dagpleje for tre måneder siden og det er gået rigtigt godt. Græder lidt ved aflevering, men meget kortvarigt. Han har i snart fire måneder været meget morsyg... faktisk klynker han om benene på mig det meste af tiden, hvis jeg ikke lige kan give ham 100 % opmærksomhed, når jeg er der. Hvis jeg ikke er der, går tingene helt glat med faderen eller andre. Han er således ikke utryg ved andre, men hvis jeg er der bliver han bare helt anderledes.
Ellers er han en skøn, glad og meget temperemantsfuld herre. Spiser som en lille hest. Med mindre han er syg, vi har haft et par mellemørebetændelser og han fik lagt dræn i det ene øre sidste uge pga væske. Vi havde jo håbet det ville have en positiv indvirkining på natteuroen, men nej.
Han er relativ nem at putte (nogle gange en kamp, andre gange fem minutter) og sover gerne et par timer indtil uroen starter. Han vågner og græder og så snart han får sutten, sover han videre. Nogle gange forsøger vi at lade ham klare det selv, og få gange lykkes det - men ellers er mønsteret at han bare græder mere og mere, indtil han får sutten. Vi har forsøgt at lægge flere sutter i sengen, binde dem om en ble og så videre. Men han kan ikke finde ud af det - han er jo faktisk knap nok vågen.
I nat var han vågen 8 gange og vi aner efterhånden ikke vores levende råd. Han bliver puttet ca. 19.30 og sover til 06.30. Men han er SÅ træt om morgenen pga urolig søvn, at han bliver puttet allerede 8.30 igen i dagplejen. I løbet af dagen i dagplejen sover han mellem 2-3 timer fordelt over to lure.
Sebastians far hælder til drastisk handling (Godnat og Sov Godt) - jeg er ikke glad for den metode, men må også erkende at den nuværende situation simpelthen er for drænende for os. Før har jeg undskyldt det med, at vi lige skulle have det dræn i hans øre, så vi var sikre på, at han i hvert fald ikke havde smerter om natten. Men som sagt ingen bedring. Jeg synes jo, at vi netop gennem de sidste fem måneder HAR givet ham enorm opmærksomhed og trøstet om natten og prøvet at vise, at vi er der for ham.
Helt overordnet er vores bekymring jo også, at det er synd for Sebastian, at han ikke får en rolig og sammenhængende søvn, det påvirker ham tydeligvis i løbet af dagen. Når han en sjælden gang kun har været vågen et par gange, er han en meget gladere dreng.
Hjælp kære Helen, har du nogle tanker eller gode råd til en træt mor, far og Sebastian.
Kærlig hilsen
Charlotte