Svar: Hendes hoved kigger til højre side hele tiden
17. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Lise
Nogle børn får en yndlingsside at kigge til og det er rigtig godt at du er opmærksom på det. Det er netop vigtigt at forhindre dette for at barnet ikke får lejringsbetinget skævt kranie... Hvis barnet hele tiden kigger til den samme side, så er der en risiko for at barnet bliver lidt fladere i den side af hovedet.
Det er vigtigt at du lægger begge piger på maven hver dag. Derudover er det rigtig vigtigt, at I ikke sidder og giver dem mad fra samme arm, men at I netop skifter side. Når man ammer, vil barnet jo normalt helt automatisk blive flyttet fra side til side, men når man giver flaske, vil barnet ofte få mad fra samme side og vil således også ligge med hovedet den samme side.
Prøv også at flytte rundt på dem i sengen hvor de sover, så de ligger omvendt. Børn drejer automatisk hovedet mod lyset f.eks. og ved at lægge dem modsat i sengen, kan man få dem til også at dreje hovedet den anden vej.
Prøv også med uro, legetøj og andet, at få hende til at dreje hovedet til begge sider, hæng tingene op så de fanger hendes interesse netop til den side, hvor hun helst ikke vil kigge hen.
Du kan gøre det at du tager en strømpe og fylder den med grødris, så du får en tyk og eftergivelig pose, som du kan lægge ved hendes hoved, når hun sover. Læg den ved hendes højre side, så hun forhindres i at dreje hovedet mere til højre.
Da kiropraktoren har set på hende og intet bemærket, så må det være fordi hun stadig favoriserer denne side, men ingen problemer har i at dreje hovedet modsat. Derfor skal du tage det stille og roligt, men naturligvis aktivt gå ind og hjælpe hende til at også venstre side kan være interessant at kigge til.
Jeg synes du skal tale med børnelægerne omkring jeres datter/døtre. jeg går ud fra at I fortsat følges på neonatal og personalet der er rigtigt gode til at vurdere børns trivsel og udvikling. Det vil derfor være helt relevant at du taler med dem om din bekymring og får dem til at forklare dig hvad de ser og tænker, når de undersøger din datter. Tal med dem om, hvorvidt hun kan have ondt og hvorvidt I kan og skal gøre noget ved hendes grædeture om aftenen. ring til dem og sig at du har behov for at komme til kontrol med pigerne før jeres næste tid egentlig er planlagt, fortæl at du har det som du har det og er urolig for om noget er galt.
Fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske