Svar: Sover kun 3 x 20 minutter om dagen
17. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du synes det er lidt hårdt, for det lyder heller ikke som om at din dreng sover helt det han egentlig har behov for. Hans nattesøvn er fin, da han sover ca 11 timer afbrudt af man - det er rigtig godt, men en times sammenlagt søvn om dagen derudover, lyder bestemt ikke af meget...
Du skriver at du ammer 100 pct, men jeg kan ikke se hvor meget han får eller hvor tit han spiser. Vi ved jo alle at man sover bedst, når man er mæt og har rigtig svært ved at sove særlig meget, hvis man er sulten og derfor er det naturligvis oplagt at se på, hvorvidt han skal have noget mere mad.
Spørgsmålet er derfor om du vil kunne amme ham hyppigere for derved at få øget din mælkemængde og dermed også få give ham mere, så han sover bedre. Eller om det er ved at være tiden at du begynder at supplere din amning med lidt skemad eller evt. supplere med noget erstatning.
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at have en lidt mere fast plan for dage. Lige nu har jeg indtryk af at din dreng sover lidt som han har lyst til og jeg tænker at du måske skulle prøve at styre det lidt.
Du skal således gå ud fra at han skal sove en formiddagslur, en lur over middag og så en sen lur om eftermiddagen.
Da I står op kl ca 7, så tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis du kunne amme ham et par gange i løbet af morgenen, bade ham, lege med ham, hjælpe ham med at trille osv. Han skal bruge sig selv både fysisk og mentalt. Så skal han ammes igen inden du så putter ham omkring 9.30-10.
Når han atter vågner, så skal han naturligvis ammes igen, leges med osv og så kan du måske putte ham til en middagslur omkring kl. 13. Den sene eftermiddagslur ligger måske omkring kl. 17 og så kan du putte ham igen kl. 20 ligsom du plejer og bibeholde den fine rytme I har om natten.
Jeg tænker altså at du skal forsøge med mere struktur og fast plan for dagen, forsøge at være den der ligesom styrer det hele lidt, sørger for at han får mad nok, sørger for at stimulerer ham og holde ham igang og så putter ham og gør ham klar til at blive puttet, når det så er. Indfører fast putteritual, fast måde, mere fast tid at blive puttet på osv. Selve putningen skal sættes lidt mere i system...:o)
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske