Svar: Komme af med aftenflasken
17. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Ane
Jeg synes ikke du skal give din datter erstatning, når I beslutter jer for at stoppe flasken. Erstatning hører flaske til og hvis hun har brug for lidt mælk eller mad inden hun skal sove, så kan hun få lidt letmælk af en kop og lidt banan. Dette er faktisk ofte et meget fint putteritual for børn.
Derudover så er jeg en meget stor fortaler for en godnathistorie. De fleste børn elsker at få læst historie og det at blive puttet i sin seng med mor eller far siddende ved siden af, lytte til deres rolige stemme osv. virker trygt og rart på de fleste børn. Det lærer dem således at forbinde sengen med noget trygt og rart og det er alfa omega for gode sovevaner fremover. Giver man barnet valget mellem flaske eller godnathistorie og mælk af en kop, så vil de fleste faktisk vælge de sidste...
Derudover så tænker jeg at flaskesutterne på et tidspunkt naturligt skal smides ud og at I her skal tage jeres datter med i denne proces. Hun lærer i løbet af dagen at noget er slut, I klapper bogen sammen, - gestikulere "slut!" og det gør I også når mælkekartonen er tom osv. Der er ikke mere, det er slut.. Dette skal I naturligvis overføre til flasken - lad hende være med til at smide flaskesutterne ud, vise hende at de er i stykker, de dur ikke mere, det er slut og husk hende så på dette om aftenen, når hun 'spørger efter' flasken.
Alternativet er så en kop mælk og en historie. Som du beskriver din datter, så tænker jeg at det vil være den bedste måde, jeg ser ikke grund til at I skal trappe ned i mælkemængde eller lignende. Det er jo kun den sidste flaske her hun mangler at komme af med:o)
Held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske